ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Allt om resor>Flyg
Publicerad 17 dec 2017 21.00

Därför måste armstödet fällas ner när flyget landar

Anledningen har sitt ursprung i Newtons första rörelselag.

Anledningen har sitt ursprung i Newtons första rörelselag.

1/2

Foto: SHUTTERSTOCK

Om flygplanet plötsligt skulle stanna så skulle armstödet svänga framåt med en hissnande fart – och slungas in i sidan av passageraren.

Om flygplanet plötsligt skulle stanna så skulle armstödet svänga framåt med en hissnande fart – och slungas in i sidan av passageraren.

2/2

Foto: SHUTTERSTOCK

"Kan du vara snäll och fälla ned armstödet, vi går strax ner för landning". 

En vanligt förekommande sägning i samband med flygningar – och nu har det fått sin förklaring, skriver The Independent.

De flesta känner till att när det kommer till start och landning är tre saker självklara: säkerhetsbältet ska vara på, fönsterluckan ska vara uppfällt – och armstödet ska vara nedfällt. 

Allt om resor har tidigare berättat varför fönsterluckan inte får vara neddragen – och nu kommer också förklaringen till varför armstödet måste vara nedfällt. 

The Independent har nyligen tagit upp frågan – och svaret handlar om fysikens lagar.

LÄS MER: Därför ska du aldrig gå på flygplanet först 

Säkerhetsexpert reder ut varför

Sebastien Bouevier, som tidigare arbetat som säkerhetsexpert på ett stort flygbolag, förklarar i ett svar på sajten Quora: 

"Newtons första rörelselag säger: 'ett stilla objekt förblir stilla och ett objekt i rörelse förblir i rörelse med samma hastighet och samma riktning såvida den inte påverkas av en obalanserad kraft", skriver hon. 

LÄS MER: Därför är flygplan nästan alltid vita

Armstödet kan orsaka enorm skada

"I det här fallet så är armstödet det objektet. Det är kopplat till flygplanet som normalt reser med en hastighet på 250-287 kilometer i timmen vid start och landning. Om flygplanet plötsligt skulle stanna så skulle armstödet svänga framåt med samma hastighet som flygplanet befann sig i före stoppet. Därmed så skulle armstödet slungas in i sidan av dig med en sådan kraft att hastigheten kändes som 250 kilometer i timmen."

ELISABETH MONTGOMERY