1 av 6: Flygplanstillverkaren Airbus har utvecklat en förarlös och eldriven flygplanstaxi
Overture, snabbare än ljudet.
2 av 6: Overture, snabbare än ljudet. Foto: Boom Technology
Förvaringsutrymmen under sätet ersätter hyllor, vilket ger mer utrymme och enkel åtkomst till bagage.
3 av 6: Förvaringsutrymmen under sätet ersätter hyllor, vilket ger mer utrymme och enkel åtkomst till bagage. Foto: Boom Technology
Alla säten har fönsterplacering i det nya överljudsplanet.
4 av 6: Alla säten har fönsterplacering i det nya överljudsplanet. Foto: Boom Technology
När du kan åka vart som helst i världen på halva restiden, vart skulle du åka då?
5 av 6: När du kan åka vart som helst i världen på halva restiden, vart skulle du åka då? Foto: Boom Technology
Sydney–Los Angeles på under sju timmar, snart är det möjligt.
6 av 6: Sydney–Los Angeles på under sju timmar, snart är det möjligt. Foto: Boom Technology

”Concorde 2.0” beräknas vara i trafik redan 2025

När (och inte om) du kan åka vart som helst i världen på halva restiden, vart skulle du åka då? Den frågan ställer Amerikanska Boom Technology som just nu arbetar med att ta fram nästa generations överljudsplan. 3,5 timmar mellan London och New York kan bli möjligt redan 2025–27, säger Booms grundare och vd Blake Scholl till Business Insider.

Colorado-baserade start up-företaget Boom Technology arbetar just nu för fullt med att ta fram en efterträdare till brittisk-franska överljudsplanet Concorde. En slimmad och snabb maskin för upp till 75 passagerare kallad Overture, vilket Allt om Resor skrev om i januari.

Overture kommer ta dig mellan London och New York på 3,5 timmar, San Francisco–Hawaii på 2,5 timmar och Sydney–Los Angeles på under sju timmar.

Enligt företagets vd, Blake Scholl räknar man att flygplanet är i trafik någon gång mellan 2025 och 2027. I ett första skede kommer biljettpriset ligga på motsvarande business-class-biljett på ett traditionellt flygbolag, man har dock förhoppning om att kunna erbjuda lägre priser över tid.

LÄS MER: 7 dolda guldkorn i härliga New York 

Miljömål: 0 procent koldioxidutsläpp

Boom samarbetar med Prometheus, ett nystartat företag som arbetar med att omvandla koldioxid till högeffektiv bensin, diesel och flygbränsle. Målet är att få ner koldioxidutsläppen till 0 procent tillsammans med Prometheus, enligt Blake Scholl grundare och vd för Boom.

– Ett av våra stora mål är att göra överljudsresandet miljövänligt, vi vill att samhället ska kunna njuta av fördelarna med snabbare flygning under de kommande generationerna. Prometheus gör ett otroligt arbete, och vi är glada att samarbeta med dem för att påskynda användningen av alternativt flygbränslen, säger Blake Scholl i ett pressmeddelande.

Marschhöjd på 19 000 meter

Överljudsplanens marschhöjd ligger nästan dubbelt så högt som vanliga flygplan, vilket gör att man undviker den mesta turbulensen. Resenärerna kommer aldrig märka när ljudgränsen uppnås. På Concorde meddelade piloten när man nådde ljudets hastighet, och passagerarna serverades champagne. Oklart om detta även kommer hända på Overture.

LÄS MER: 13 dyra misstag du gör när du bokar resan 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Dröm dig bort med Allt om Resor! Se erbjudande