Flygplansmodellen Boeing 737 Max har haft flygförbud i fem månader.
1 av 3: Flygplansmodellen Boeing 737 Max har haft flygförbud i fem månader. Foto: THE BOEING COMPANY
Samtliga 600 flygplan står på marken.
2 av 3: Samtliga 600 flygplan står på marken. Foto: TED S. WARREN / AP TT NYHETSBYRÅN
I oktober beräknas modellen tas i trafik igen, enligt källor till Bloomberg.
3 av 3: I oktober beräknas modellen tas i trafik igen, enligt källor till Bloomberg. Foto: TED S. WARREN / AP TT NYHETSBYRÅN

Boeing 737 Max kan vara tillbaka i trafik i oktober

Boeings 737 Max har stått på marken sedan i mars. Men i oktober beräknas den olycksdrabbade flygplansmodellen vara i luften igen. 

– Vi fortsätter samarbeta med FAA och globala tillsynsmyndigheter för en säker återkomst för Max, säger Boeing i ett pressmeddelande.

Den 29 oktober 2018 störtade Lion Airs flight 610 och den 10 mars 2019 kraschade Ethiopian Airlines flight 302. Båda rutterna trafikerades med en Boeing 737 Max och dödsolyckorna gjorde att flygplansmodellen togs ur trafik. 

Sedan dess har alla flygplan av olycksmodellen haft flygförbud. Men snart kan flygplanen vara uppe i luften igen. Enligt källor till nyhetssajten Bloomberg är det mycket sannolikt att USA:s luftfartstyrelse, US Federal Aviation Administration (FAA), ger Boeing 737 Max tillstånd att återgå i kommersiell trafik i oktober. 

LÄS MER: Nya oväntade problemet med olycksplanen 

Då kan Boeing 737 Max flyga igen

Boeing har sedan tidigare räknat med att flygplanen ska vara tillbaka under årets fjärde kvartal. I nuläget testar man flygplanens mjukvara och har nästan arbetat sig igenom alla de hundratals frågor som FAA ställt, utan att upptäcka några större nya problem. 

– Vi fortsätter samarbeta med FAA och globala tillsynsmyndigheter för en säker återkomst för Max, säger Boeing i ett pressmeddelande. 

Boeing 737 Max

Det finns i dagsläget cirka 600 flygplan av modellen Boeing 737 Max och alla har flygförbud. 

Flygförbudet infördes den 13 mars 2019.

Sammanlagt 356 människor dog i de båda olyckorna med Lion Air och Ethiopian Airlines. 

FAA säger sig å andra sidan inte ha någon tidsplan för när flygplansmodellen kan återtas i trafik. Luftfartstyrelsens anställda har hittills lagt 110 000 arbetstimmar på att utvärdera planens problem. 

Piloter behöver inte träna i simulator

En certifieringsflygning med FAA:s testpiloter uppges kunna genomföras de närmsta månaderna, och om flygplanen fungerar utan problem då återstår ändå en del pappersarbete innan modellen kan få grönt ljus för kommersiell flygtrafik igen. 

I april gjorde FAA en preliminär bedömning att piloter inte behöver simulatorträning innan de börjar flyga planen igen, men ett slutgiltigt besked om det har fortfarande inte kommit, enligt Bloomberg. 

LÄS MER: Bildbeviset – Ryanair byter namn på olycksplanen 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Dröm dig bort med Allt om Resor! Se erbjudande