ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Är gamla flygplan farligare än nya?

Publicerad 13 sep 2017 13.00
Allt om resor>Flyg
Det gamla flygbolaget Trans World Airlines hade ekonomiska problem, bland annat på grund av den höga medelåldern på sina plan, och gick i konkurs 2001.

Det gamla flygbolaget Trans World Airlines hade ekonomiska problem, bland annat på grund av den höga medelåldern på sina plan, och gick i konkurs 2001.

1/4

Foto: SHUTTERSTOCK

Delta Airlines har branschens högsta snittålder på sina plan – i genomsnitt 17 år. Flygplanet på bilden, en A350-900, är dock betydligt nyare än så.

Delta Airlines har branschens högsta snittålder på sina plan – i genomsnitt 17 år. Flygplanet på bilden, en A350-900, är dock betydligt nyare än så.

2/4

Foto: ALEXANDRE DOUMENJOU/AIRBUS

En ny 787-10 Dreamliner provkörs utanför Boeingfabriken i Charleston i februari 2017. Både Boeing och Airbus gör sina plan tåligare än de egentligen behöver.

En ny 787-10 Dreamliner provkörs utanför Boeingfabriken i Charleston i februari 2017. Både Boeing och Airbus gör sina plan tåligare än de egentligen behöver.

3/4

Foto: ALAN MARTS/BOEING

Ofta kan gamla plan verka helt nya. Mycket kan ha ersatts – från motorer till elektronisk utrustning i cockpit och det mesta av kabininredningen.

Ofta kan gamla plan verka helt nya. Mycket kan ha ersatts – från motorer till elektronisk utrustning i cockpit och det mesta av kabininredningen.

4/4

Foto: FOTOLIA

Nya flygplan är såklart säkrare än gamla – eller?

Riktigt så enkelt är det inte, menar experten. 

Ärligt talat: de flesta av oss dömer nog ett plans säkerhet efter hur nytt och modernt det ser ut.

Men låter vi oss blir lurade av fräscha säten och bra belysning – eller är äldre plan faktiskt mindre säkra?

– Det beror på, säger experten Bruce Landsberg, tidigare chef för ett amerikanskt branschinstitut för flygsäkerhet, till Condé Nast Traveler.

– Det finns inga givna svar.

Ett flygplans säkert beror främst på hur väl det har underhållits under den tid det varit i tjänst. Enligt experten har äldre flygplan börjat utsättas för ännu noggrannare undersökningar de senaste åren (alla flygplan måste säkerhetsgranskas efter var hundrade flygtimme).

Förr eller senare upptäcks något som är så dyrt att reparera att planet i stället skrotas.

LÄS MER: Kika in i ett av världens lyxigaste privatjet

Boeing och Airbus håller länge

Men det är inte ovanligt att se 20, 25 eller rentav 30-åriga plan som fortfarande är i bruk, eftersom Boeing och Airbus bygger plan för att hålla mycket längre än bilar.

– Planets stomme är väldigt dyrt så det byggs till att vara extremt hållbart, säger Landsberg. 

De är "overbuilt" – tåligare än de egentligen behöver vara. 

Flygplan kostar så mycket att flygbolagen mycket hellre ersätter gamla delar än köper helt nya plan (som kostar mellan 650 miljoner och 3,2 miljarder styck).

Ofta kan gamla plan verka helt nya. Mycket kan ha ersatts: från motorer och annan mekanik till elektronisk utrustning i cockpit och det mesta av kabininredningen.

LÄS MER: Boeing kan sluta tillverka ikoniska flygplanet 

Delta har äldsta flygplanen

Ett plan skrotas oftast av ekonomiska skäl. En betydande faktor är bränslekostnader: äldre plan drar mer bränsle än nya och hamnar lätt i farozonen när bränslepriserna går upp. 

I dag har amerikanska Delta Airlines den högsta snittåldern på sina plan bland större flygbolag. Deltas plan är i genomsnitt 17 år gamla. 

Men omvården av ett plan är alltså ur säkerhetssynpunkt viktigare än dess ålder.

– Ett av standardskämten i flygbranschen är det om kunden som frågar om planet är säkert och piloten svarar: "hur tror du det blev så här gammalt?", säger Bruce Landsberg.

Annons

ELISABETH MONTGOMERY

Relaterat