ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Allt om resor>Flyg
Publicerad 29 nov 2017 14.29

Airbus och Rolls-Royce bygger framtidens flygplan

Elhybridplanet ska stå klart 2020.

Elhybridplanet ska stå klart 2020.

1/2

Foto: AIRBUS

Skiss över framtidens delvis eldrivna flygplan.

Skiss över framtidens delvis eldrivna flygplan.

2/2

Foto: AIRBUS

Först kom elbilen – nu kommer elflygplanet.

Det är inte vilka som helst som ligger bakom satsningen: 

Rolls-Royce, Siemens och stora flygplanstillverkaren Airbus.

Framtiden rycker allt närmare – det elektriska passagerarflygplanet är på gång.

Det är Airbus, Rolls-Royce och Siemens som inlett ett samarbete kring framtidens flygplan, det elhybridplanet E-Fan X.

Man siktar på att inom inte alltför länge ha tagit fram ett prototypflygplan, ett viktigt steg i utvecklingen av hybrid-elektrisk framdrivning för passagerarflygplan.

LÄS MER: Pilotlösa plan blir verklighet inom 10 år 

Miljövänligare flygplan med el

En av flygtillverkarnas största utmaningar i dag är att skapa miljövänligare plan. Elflygplan ses som en av de mest lovande teknikerna i sammanhanget.

Prototypplanet beräknas stå flygfärdigt om drygt två år, 2020. 

Innan dess kommer omfattande tester att genomföras med ett BAe 146-flygplan, där först en och sedan två av flygplanets fyra jetmotorer ersätts av elmotorer på två megawatt.

– E-Fan X är ett viktigt nästa steg mot målet att göra eldrivna flygplan till en verklighet under överskådlig framtid. Vi ser hybrid-elektrisk framdrivning som en övertygande teknik för flygens framtid, säger Paul Eremenko, teknisk chef på Airbus.

E-Fan X-planet ska utnyttjas till att utforska de utmaningar som finns när det gäller de mycket kraftfulla elhybridsystem som krävs för att driva ett flygplan. Det handlar till exempel om termiska effekter, reglering av elkraften, påverkan av höjd och andra faktorer på de elektriska systemen samt eventuella elektromagnetiska kompatibilitetsproblem. 

LÄS MER: Räkna med kraftig turbulens på framtidens flyg

Airbus, Rolls-Royce och Siemens

Målet är att utveckla teknik, prestanda, säkerhet och tillförlitlighet som kan möjliggöra snabba framsteg inom hybridelektroniken. Programmet syftar också till att fastställa vilka krav som bör gälla för framtida certifiering av eldrivna flygplan, samtidigt som man utbildar en ny generation av formgivare och tekniker som ska ta hybrid-elektriska kommersiella flygplan ett steg närmare verkligheten.

Airbus svarar för den övergripande integrationen, kontrollarkitekturen för det hybrid-elektriska framdrivningssystemet och batterierna. Rolls-Royce ansvarar för turbofläktmotorn, generatorn och kraftelektroniken, medan Siemens levererar elmotorerna inklusive styrenheter och eldistributionssystem.

ELISABETH MONTGOMERY