8 saker som faktiskt inte är flygvärdinnans jobb
Kabinpersonalens absolut viktigaste uppgift på en flygning kanske inte är vad du tror. Primärt är deras uppgift att ansvara för säkerheten, och inte att springa ärenden åt dig! Här är 8 saker som inte står i deras arbetsbeskrivning, enligt Huffpost.
1. Ta hand om ditt handbagage
”Att förvänta sig att kabinpersonalen ska ta hand om ditt handbagage och stuva upp det i hyllorna är en av de största missuppfattningarna av flygvärdinnans roll. Jag har varit med om passagerare som lämnat sina väskor i gången och bett oss att ta itu med det. Faktum är att vi har instruerats av flygbolagen att om vi skadas till följd av att lyfta bagage, kommer vi inte att skyddas av företagets försäkringar ” – Jay Robert, flygvärdinna
2. Fixa förseningar
”Folk tror att hela besättningen har ”nycklarna” till flygplanet. En gång blev vårt flyg försenat på grund av att planet inte anlände, det hade blivit fast på en annan plats. Vi bestämde oss för att gå och köpa pizza och alla passagerare tittade på oss som om det var därför vi blev försenade.” – Paola Quiroz, flygvärdinna, Air France
3. Erbjuda obegränsat med mat
”När måltidsalternativen tar slut kan vi inte bara gå tillbaka till köket och laga till ytterligare en portion bara för att det var just det som du var sugen på. Vi har inte ett oändligt utbud av mat, och kan aldrig tillgodose alla passagerares önskemål till hundra procent. Om ditt val av måltid inte är tillgängligt kan du inte förvänta dig att besättningen kan trolla fram det ur tomma intet.” – Jay Robert
4. Värma saker i mikron
”Det är inte så att vi inte vill hjälpa dig med välling eller något annat, det finns helt enkelt ingen plats att värma på. Vi har helt enkelt inga mikrovågsugnar.” – Cathay Richardson, flygvärdinna, United Airlines
5. Hålla anslutande flyg
”Vi är inte ansvariga och har inte heller möjlighet att hålla kvar anslutande flygplan. Flygbolagen har en hel avdelning som bevakar flygförseningar och anslutningar, och de instruerar berörd gate att hålla ett flyg om flygtidtabellerna tillåter. Det hjälper inte att be flygvärdinnorna om och om igen om detta. Vad besättningen kan göra är att flytta dig till en plats närmare utgången för att du ska slippa stå i kö för att gå av flygplanet.” – Jay Robert
6. Fixa vädret
”Ibland beter sig folk som om vi skulle ha en direktlinje till moder natur! Men nej, vi har henne inte på snabbval, och kan således inte ringa och säga åt henne att sluta med åskväder, hagel, snö, skyfall, tornador eller vad för väder det nu är som inte är önskvärt.” – Kim Hamrick, flygvärdinna, Southwest Airlines
7. Leta i soporna efter saker du har tappat bort
”En passagerare lämnade sin tandprotes på matbrickan och förväntade sig att vi skulle gå igenom alla soppåsar och brickor för att hitta den.” – Ranjana Dhyani, flygvärdinna, Glorietta Air
8. Vara glad hela tiden
”Ta det inte personligt om en flygvärdinna verkar ha en dålig dag eller inte är så pigg som du förväntat dig. Sanningen är att jobbet är väldigt slitsamt. När jag genomförde några av de längsta flygningarna i världen var jag i tjänst i nästan 30 timmar med bara fyra timmars vila under flygningen. Kombinerat med jetlag och den energi det tar att ta hand om så många främlingar i ett trångt utrymme är det inte konstigt att vissa flygvärdinnor inte har energi att ge mer än ett absolut minimum ibland.” – Jay Robert
LÄS MER: Därför ska du alltid sitta på vänster sida i planet
LÄS MER: 12 tecken som avslöjar en vanlig svenne på resan
LÄS MER: 8 stadier de flesta går igenom under flygresan