12 saker du inte visste om SAS

Flygbolaget SAS, Scandinavian Airlines, grundades 1946. Mycket har hänt sedan dess. En flytt utomlands, nya uniformer och ett långdraget bråk med Norwegian är några av ämnena som har toppat nyheterna om det skandinaviska flygbolaget den senaste tiden. Här är en lista på 12 saker du bör veta om SAS.

Andra har också läst

Foto: SAS

SAS utsågs nyligen till Europas bästa flygbolag.

1. SAS är Europas bästa flygbolag

I februari 2017 kammade SAS hem titeln som både Europas bästa flygbolag och bästa transport inrikes på Grand Travel Award. Skandinaviens största flygbolag är det också – men med knapp marginal.

SAS ”uppdaterar kort- och medeldistansflottan med bränslesnåla Airbus A320Neo. Här lockar SAS med ny kabindesign, mer benutrymme och till sommaren även ett rekordsnabbt wifi. Dessutom ges resebyråerna alltid bra support.” Så löd motiveringen när SAS korades till Europas bästa flygbolag på Grand Hôtel tidigare i år.

När det gäller kampen om kunderna kommer konkurrenterna dock allt närmare. Under 2016 flög 29 374 009 passagerare med SAS. Det är 72 612 fler än Skandinaviens näst största flygbolag – Norwegian. Bara ett år tidigare, under 2015, skilde det tre miljoner passagerare flygbolagen åt.

Foto: Daniel Ohlsson/DOFF.SE

SAS vd Rickard Gustafson.

2. SAS flyttar utomlands

Ryktena om SAS planer att flytta utanför Skandinavien hade florerat under några månader. Den 1 februari kom beskedet: SAS etablerar ett nytt luftfartstillstånd (AOC) på Irland och öppnar operativa baser i London och Spanien.

Anledningen till flytten är att minska kostnadsgapet mot Norwegian, som redan har en bas i Dublin. Ambitionen är att ha den nya verksamheten i drift under vintern 2017/2018, enligt SAS.

– Genom etablerandet av nya baser kan vi komplettera vår produktion i Skandinavien och på sikt bygga ett ännu bredare nätverk och överlägsen tidtabell till förmån för våra kunder, sa Rickard Gustafson, SAS vd och koncernchef, när beskedet kom.

– SAS-chefen lever med kniven mot strupen. Företaget är oerhört pressat av lågprisbolagen som har en helt annan kostnadskostym än SAS som nu aviserar att de ska ta i ännu hårdare för att minska kostnaderna. Gustafson, som inser att han inte kan höja biljetterna, talar om ett helt ''batteri'' av åtgärder, säger Leif Brännström, redaktör på ekonomisajten Dina Pengar.

Foto: SAS

70-talets förstaklass hos SAS.

3. SAS förr i tiden

Flygbolaget Scandinavian Airlines bildades den 1 augusti 1946 genom ett avtal mellan Svensk Interkontinental Lufttrafik AB, Danske Luftfartselskab och norska Det Norske Luftfartselskap.

När SAS gjorde sina första flygningar från Stockholm till New York 1946 tog resan över 27 timmar och krävde flera mellanlandningar. I dag tar samma resa åtta timmar och bränsleförbrukningen är hela 80 procent lägre per passagerarkilometer.

1965 blev SAS världens första flygbolag med ett elektroniskt bokningssystem, och 1969 blev bolaget först i västvärlden med en kvinnlig pilot – norska Turi Widerøe.

På 60- och 70-talen assisterades flygvärdinnorna av en kock (i klädd kockmässa, såklart) när det skars upp skinkbitar och serverades rullande smörgåsbord till passagerarna.

Här kan du se fler retrobilder från SAS förr i tiden.

Vill du fortsätta frossa i SAS gamla goda dagar rekommenderas ett besök till SAS-museet på Oslos flygplats Gardemoen. Här kan du bland annat botanisera bland rariteter som SAS-askfat, objekt från SAS första polarflygning – eller testa flygsimulatorn med delar från Douglas DC-9-planet som gick genom isen utanför Oslo 1973.

Expressen den 11, 18 och 19 november 2012.

4. SAS nära konkurs 2012

Under några kritiska dagar i november 2012 var SAS riktigt nära en konkurs. I ett rum med fällstolar på Kastrups flygplats i Köpenhamn samlades SAS ledning och fackrepresentanter för att försöka enas innan bankerna skulle tröttna.

– Det går riktigt skit med förhandlingarna, hälsade Fritz Schur, SAS ordförande, till medierna söndagen den 18 november.

”SAS RÄDDAT I NATT?” skrev Expressen på sin förstasida dagen efter.

Krisen startade när dotterbolaget Spanair försattes i konkurs den 27 januari 2012 och tvingade SAS till en nedskrivning på 1,7 miljarder kronor. SAS tvingas göra en sparplan som presenteras i juni. Under sommaren och hösten pågår möten med stater och banker för att säkra krediter och förlänga lån.

Tisdagen den 30 oktober 2012 stoppas SAS på Stockholmsbörsen efter medieuppgifter om att flera banker tvekar att ställa upp med nya krediter och den 8 november tvingas SAS skjuta upp sin kvartalsrapport till måndagen. Först vid presentationen, måndagen den 12 november, får personalen veta att bolaget kräver nya kollektivavtal.

Samma dag får vd Rickard Gustafson frågan i SVT:s ”Aktuellt” om han skulle råda resenärer att boka biljetter med SAS nästa vecka. Rickard Gustafson svarade att han inte kunde ”bedöma vad var och en ska göra”. Konkursrubrikerna var ett faktum.

SAS kallar till förhandlingar med fackföreningarna i Köpenhamn och Standard & Poor meddelar att flygbolagets kreditbetyg sänks om ett avtal inte är på plats på måndag morgon.

In i det längsta ser situationen olöslig ut. Efter att Fritz Schur konstaterat att förhandlingarna går skit lägger pilotfacken ett nytt motbud. Fritz Schur och vice ordförande Jacob Wallenberg lämnar Kastrup och säger till journalisterna att de ska till Stockholm för att förbereda konkursansökan. I själva verket åkte de till ett annat SAS-kontor i Köpenhamn för möten med banker, ägare och rådgivare.

Under natten och tidig morgon den 19 november går de svenska och norska facken med på de nya avtalen. Standard & Poor sänker kreditbetyget för SAS. Vid lunchtid återvänder Fritz Schur och Jacob Wallenberg till rummet på Kastrup och runt klockan 15 på eftermiddagen skriver det danska kabinfacket till sist under avtalet. SAS meddelar att affärsplanen gått i lås och aktien stiger med 23 procent under dagen. SAS är räddat.

Läs en mer utförlig artikel om spelet bakom SAS-räddningen här.

Foto: Privat

Fredrik gjorde 800 flygresor på 180 dagar.

5. Världsrekord i antal flygresor

800 flygresor på 180 dagar. Det galna världsrekordet sattes av då 19-årige Fredrik Nordbø från Stavanger i Norge under 2016.

– Jag gillar att flyga, så varför inte? motiverade han sitt beslut med innan han drog i gång.

Få trodde att han skulle klara det. Men Fredrik Nordbø tvivlade aldrig. Han hade planerat sitt rekordförsök noggrant i ett år innan han köpte ett Travel Pass med SAS för 67 000 norska kronor. Sedan satte han sig och bokade de 800 flygresorna. Mellan 9 maj och 9 november gjorde han upp till 16 flygresor per dag – och klarade världsrekordet galant.

– Det var blandade känslor när det var avklarat. På ett sätt var det skönt att komma tillbaka till ett ”normalt” liv igen. Å andra sidan är det aldrig kul att sluta med något som man gillar att göra. Men som tur var fick jag ihop ett antal bonuspoäng som jag kan använda nu, säger Fredrik Nordbø.

Närmare bestämt en miljon bonuspoäng. Det räcker till tio tur-och-retur-resor i business class till Miami – som är Fredriks absoluta favoritrutt.

Foto: GETTY IMAGES

SAS rear ut flyg till olika destinationer varje torsdag.

6. Now or Never – SAS rea på flygbiljetter

Sommaren 2015 införde SAS kampanjen ”Now or Never”. Den finns kvar än i dag, och innebär att du varje torsdag mellan klockan 18 och 24 kan köpa flygbiljetter till rabatterade priser.

Destinationerna, resedatumen och priserna varierar varje torsdag och avslöjas inte förrän klockan slår sex på kvällen.

– Now or Never togs emot så enormt positivt bland våra kunder och har nu blivit en återkommande kampanj på torsdagar, med nya destinationer varje vecka. Ibland fokuserar vi på vår SAS Plus-kabin, ibland på destinationer som Spanien, USA eller Asien och ibland på en Europa-weekend, säger Fredrik Henriksson, SAS presschef i Sverige.

Foto: Richard Kylberg

Pandionmedlemmar har inte bara tillgång till SAS lounger med fri mat och dryck.

7. Pandion – SAS hemliga statusnivå

På SAS hemsida listar flygbolaget de fyra olika nivåerna i bonussystemet Eurobonus: Medlem, Silver, Guld och Diamant. Men det finns ytterligare en nivå som flygbolaget inte pratar öppet om.

Pandion är den absolut högsta statusnivån i SAS bonustrappa. Silver, Guld och Diamant kan alla som flyger tillräckligt mycket under 12 månader uppnå. Pandion kräver förstås ännu fler flygresor – och en personlig inbjudan från SAS vd Rickard Gustafson.

– Pandion blir ytterst få. Antalet varierar, men det handlar om färre än 2 000 av våra 29 miljoner resenärer årligen, säger Fredrik Henriksson, SAS presschef.

Diamondmedlemmarnas fördelar består bland annat av extra bagage, tillgång till SAS lounger, fast track, fri dryck på flyget och möjligheten att ge bort ett guld- eller två silverkort till vänner eller familj.

Pandionmedlemmar får – utöver detta – bland annat även fri mat på flyget, inbjudningar till exklusiva events och garanterad plats på flygresor fram till 24 timmar innan avgång. De får även ge bort ett diamondkort till valfri person, enligt uppgifter.

Foto: SAS

SAS nya uniform går i blått.

8. Missnöjet med nya uniformen

Genom åren har flera kända designers som Christian Dior, Carven och Calvin Klein klätt SAS kabinpersonal. Lagom till 70-årsjubileet fick uniformen åter en uppfräschning. Kritiken lät inte vänta på sig.

SAS nya uniform är skapad av Göteborgsbaserade Ted Bernhartdz och beskrivs på SAS hemsida som ”sportig, skandinavisk och stilren”.

Redan innan uniformen infördes startades en namninsamling i protest mot de nya kläderna. Ett hundratal anställda, främst kvinnor, var missnöjda med uniformens passform och snitt.

Kritiken till trots – i oktober 2016 togs den nya uniformen i bruk.

Foto: Karl Nordlund

Nya business class-kabinen.

9. SAS flygplansflotta

SAS flygplansflotta består i dag av 155 flygplan. Dessutom har flygbolaget flera Airbus A320neo på ingång, som finansieras genom att SAS direkt vid leveransen av ett nytt flygplan säljer det vidare till ett dotterbolag till CDB Aviation Lease Finance – och sedan hyr tillbaka planet under en längre period.

Med de nya A320neo-planen minskas klimatutsläppen med 15–18 procent jämfört med föregångaren, och har även 50 procent lägre bullernivå.

Till sommaren börjar SAS även att installera ett nytt wifi ombord på alla kort- och medeldistansflyg, som ska vara så pass snabbt att man kan streama filmer ombord. Dessutom genomgår samtliga flygplan en uppfräschning för att få SAS senaste kabindesign.

airlineratings.com:s årliga lista över världens säkraste flygbolag hamnar SAS – bland annat tack vare sin flygplansflotta – på topp 20 bland 425 flygbolag i världen.

Samtliga flygplan i flottan har ett eget namn. Läs mer om hur det går till i nästa punkt.

Foto: SAS

Flygplanets namn står under flaggorna framme vid cockpit.

10. Så får SAS-flygen sina namn

Ända sedan starten 1946 har SAS namngett sina flygplan efter bland annat vikingar, kungligheter och upptäcktsresanden.

Det första flygplanet – en DC-4:a som flög mellan Skandinavien och New York 1946 – döptes till Dan Viking efter Kung Dan, som sägs ha namngett Danmark.

– När de statliga danska, norska och svenska flygbolagen gick ihop 1946 bestämdes det att SAS-planen skulle döpas efter vikingarna som en bekräftelse på det gemensamma skandinaviska arvet, säger Maria Gardefjord, Manager Lease Management hos SAS, och den som ansvarar för namngivningen av planen i dag.

När SAS fick sin första A320neo under 70-årsfirandet 2016 fick dock alla anställda vara med och tävla om att hitta på det bästa namnet. Vinnare blev Sol Viking.

Foto: Sara Strandlund

Norwegians vd Björn Kjos nobbade SAS.

11. Bråket med Norwegian

2011 övervägde det norska lågprisbolaget Norwegian att köpa upp SAS. Men Norwegians vd Björn Kjos tyckte att SAS-planen var för gamla och i stället för att gå samman blev de två flygbolagen bittra konkurrenter.

Norwegian storsatsar och knappar in på SAS för varje år som går. Lågprisbolagets expansionsplaner i USA har inte bara väckt ont blod bland amerikanska flygbolag – även SAS uppmanade den amerikanska transportstyrelsen att avslå Norwegians ansökan då man menade att de inte kan visa att de har godtagbara villkor för de anställda ombord. Handlingen fick Norwegians svenska informationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson att gå i taket.

– SAS attackerar oss hela tiden, men Privatair som flyger Köpenhamn–Boston åt SAS har inte kollektivavtal. Då ska de inte hålla på att kasta sten i glashus, sa hon till Allt om Resor i maj 2016.

I juli eskalerade bråket ytterligare. På en falsk Facebookprofil påstods SAS norska informationschef Knut Morten Johansen ha spridit konfidentiell information till den amerikanska transportstyrelsen och medier. Norwegian ställde sig frågande till anklagelserna. Knut Morten Johansen avfärdade det hela som fullständig lögn och kopplade in både jurister och säkerhetsavdelning.

Än är säkerligen inte det sista ordet sagt i bråket mellan Norwegian och SAS.

Foto: GETTY IMAGES

I oktober börjar SAS flyga till Madeira.

12. SAS nya flyglinjer

SAS lanserar flera nya direktlinjer i år. Stuttgart, Ibiza och Madeira är några destinationer som flygbolaget satsar på under 2017.

Sedan 26 mars flyger SAS från Arlanda till Stuttgart sex dagar i veckan.

Den 28 juni börjar SAS flyga direkt från Stockholm till Ibiza, Spanien, på onsdagar fram till den 9 augusti.

Den 28 oktober börjar SAS flyga direkt från Stockholm till Madeira, Portugal, på lördagar fram till den 28 april.

Dessutom samarbetar SAS med Singapore Airlines som står för en av de största nyheterna på Arlanda i år: En ny flyglinje mellan Stockholm och Singapore, med fem avgångar i veckan från den 30 maj.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Dröm dig bort med Allt om Resor! Se erbjudande