12 saker du bör veta om flygbolaget Norwegian

Norwegian har gjort sig känt för billiga resor, Dreamliners och en pratglad vd.

Men det finns en hel del andra saker som är värda att veta om det norska flygbolaget.

Här är en lista på 12 saker som du kanske inte visste om Norwegian.

Norwegian övervägde att köpa SAS 2011. Foto: Norwegian

1. Norwegian nära köpa SAS

Under SAS-krisen 2011 försökte den norska regeringen desperat hitta en lösning. Under en operaföreställning i Oslo lade den norske näringsministern Trond Giske fram frågan till Norwegians vd Björn Kjos: Kunde han möjligtvis kunna tänka sig att köpa SAS?

Björn Kjos övervägde erbjudandet med styrelseledamoten Björn Kise, som direkt tände på idén med motiveringen ”vi kan säkert få det svinbilligt”, enligt boken ”Högt och lågt” som kom ut 2015. Till slut kom Björn Kjos ändå fram till att det var en dålig idé.

– Jag såg stora problem med att smälta samman våra olika kulturer, har han tidigare berättat för Allt om Resor. Dessutom tyckte han att SAS-planen var alldeles för gamla.

I taket på Norwegians Dreamliner finns så kallad mood light Foto: Norwegian

2. Boeing 787 Dreamliner

Norwegian fick sin första Dreamliner den 28 juni 2013. Sedan dess har modellen varit en självklar stjärna i flygbolagets stall.

I dag har Norwegian åtta Boeing 787 Dreamliner-plan i sin flotta och väntar på att ytterligare 19 ska levereras under de kommande åren. Dreamlinern finns i två olika modeller, 787-8 och 787-9, och används på långflygningar.

Norwegians 787-8 rymmer 32 platser i premiumkabinen och 259 i ekonomiklass. Den något större 787-9 rymmer 35 premiumresenärer och 309 ekonomipassagerare.

I taket finns så kallad mood light och på tv:n framför dig kan du beställa det du är sugen på ur snackbaren. I stället för luckor dimmas fönstren gradvis med ett knapptryck och tack vare den förbättrade luftfuktigheten ombord är Dreamlinern den enda flygplansmodellen som vd:n Björn Kjos enligt egen utsago aldrig blir bakfull på – trots att han alltid flyger nykter.

Vd:n Björn Kjos är en riktig PR-dröm. Foto: Norwegian

3. Björn Kjos

Björn Kjos har lett Norwegian från starten och den 69-årige norrmannen sägs vara varje PR-människas dröm.

Norwegians vd har flyget i blodet. Hans far grundade flygbolaget Norsk skogbruksfly 1953 och Björn valde att utbilda sig till stridspilot i det norska flygvapnet, där han var anställd som jaktplanspilot under sex år. Därefter utbildade han sig till och arbetade som jurist under många år.

I dag är han ett av Norwegians bästa PR-knep. Till skillnad från många andra flygbolags vd:ar väjer Björn Kjos inte för svåra frågor. Han bjuder gärna på sig själv och skrattar mycket. Förutom när han blev utfrågad om sin förmögenhet i SVT:s ”Skavlan” förra året. Då blev det lite dålig stämning.

Björn Kjos är Norwegians största aktieägare med 27 procent av ägarkapitalet.

Norwegian börjde flyga till New York. Foto: Seanpavonephoto - Fotolia

4. Norwegian har flest direktlinjer till USA

Det började med New York och fortsatte med Fort Lauderdale, Los Angeles, San Francisco, Las Vegas, Puerto Rico och Boston. I dag finns det inget flygbolag i Europa som slår Norwegian i antalet flyglinjer till USA.

Just nu har flygbolaget 439 linjer till 132 destinationer och 6 000 anställda. Närmare 90 rutter utgår från Sverige.

Norwegian har vuxit till världens sjunde största lågprisbolag och inom fem år är vd Björn Kjos fullt övertygad om att de kommer att vara störst på långflygningar. Hade han bara haft de där 250 planen som Norwegian lagt beställning på hade han gärna flugit till ännu fler destinationer redan nu.

Redan 1993 startade Norwegian flyglinjer i Norge. Foto: Hans Olav Nyborg

5. Norwegian har två startår

1993 startade Norwegian flyglinjer på Norges västkust med flygplanstypen Fokker F-50 i samarbete med Braathens. Men det är när samarbetet avbröts 2002 som brukar räknas som Norwegians premiärår.

Enligt boken ”Högt spel” som utkom till tioårsjubileet 2012 hade Norwegian bråttom med att komma i gång med trafiken på egen hand. Så när några piloter rekryterades över från Braathen tog de med sig sina manualer till Norwegian. Sedan kunde de helt enkelt skrivas om för att passa Norwegian, vilket sparade både tid och pengar. Norwegian har i dock efterhand dementerat uppgifterna som författaren Jacob Trumpy menar att man läste utan protester innan boken trycktes.

2013 börsnoterades företaget och 2005 var första året som Norwegian gick med vinst.

Norwegian har en av världens yngsta flygplansflottor. Foto: Hans Olav Nyborg

6. Norwegian har en ung flygplansflotta

Norwegian har en av världens yngsta flygplansflottor med en genomsnittsålder på knappt fyra år. Och med alla nya beställningar kommer den att sjunka ytterligare.

Norwegian har de senaste åren shoppat flygplan som andra köper lösgodis. I oktober 2015 gjorde flygbolaget den största beställningen av Boeing 787-9 Dreamliner i Europa med 19 plan. Totalt har man över 150 plan beställda hos Boeing, och 100 stycken Airbus A320.

Fördelarna med nya plan är inte bara lägre bränsleförbrukning, mindre utsläpp och högre komfort, enligt vd Björn Kjos.

– Ett flygplan tappar 1 procent i effektivitet varje år, det kostar alltså en 1 procent mer att flyga. Ett 15 år gammalt plan kostar 15 procent mer att flyga än ett nytt, på grund av tekniska kostnader som drar i väg ju äldre planet blir, säger han.

Fortsatta problem med Dreamlinern och en utdragen pilotstrejk är orsakerna. Foto: Norwegian

7. Flest klagomål hos ARN

Dreamlinern har inte bara varit glada nyheter för Norwegian. Flygplanen hade många barnsjukdomar när de levererades och har fått Norwegian att klättra på den ökända svarta listan.

2013 existerade inte Norwegian på Allmänna reklamationsnämndens, ARN:s, svarta lista. 2014 toppade det norska flygbolaget listan över de värsta reseföretagen med 34 ärenden gällande flygförseningar och sämre ersättningsplan när Dreamlinerplanen krånglade. Upprepade gånger blev resenärer i New York strandsatte i upp till ett dygn, och sammanlagt handlade det om 400 000 kronor som Norwegian vägrade att ersätta kunderna med.

När ARN summerar 2015 års klagomål hamnar Norwegian åter på förstaplatsen med 297 anmälningar – över 100 fler än tvåan SAS. Fortsatta problem med Dreamlinern och en utdragen pilotstrejk är orsakerna.

De första svenska hjältarna som avmålades på Norwegian var Greta Garbo. Foto: Norwegian

8. Greta Garbo, Evert taube och John Bauer

Har du funderat på hur Norwegian väljer ut motiven på sina flygplan? Flygbolaget själva kallar kändismotiven för sina nordiska hjältar.

Enligt Norwegian startades bolaget 2002 som en utmanare till ett mångårigt och väletablerat flygplansmonopol. Flygbolaget tyckte därför att det var en passande idé att pryda stjärtfenorna på sina plan med bilder av personer som har stått för förändringar, utmanat normer och inspirerat andra.

De första svenska hjältarna som avmålades var Greta Garbo, Carl von Linné och Anders Celsius. Numera pryder även Evert Taube, Selma Lagerlöf, John Bauer, Carl Larsson, Jenny Lind, Christina Nilsson, Povel Ramel och Elsa Beskow varsitt plan.

Hösten 2015 startade Norwegian inrikesflyg i Spanien. Foto: Norwegian

9. Norwegian flyger inrikes i Spanien

Hösten 2015 startade Norwegian inrikesflyg i Spanien med spansk besättning. Totalt har man sju flyglinjer som går mellan fastlandet och Kanarieöarna.

Numera kan du flyga norskt mellan de spanska storstäderna Madrid, Barcelona och Malaga och öarna Gran Canaria, Teneriffa och Fuerteventura. Sammanlagt gör Norwegian 56 flyg i veckan mellan fastlandet och öarna. Tanken är att skandinaviska resenärer ska kunna kombinera solsemester och storstadsweekend genom att flyga till en plats och hem från en annan.

Totalt fick 2 000 flyg ställas in under strejken våren 2015. Foto: Andreas Lind

10. Dyr pilotstrejk

En långdragen strejk bland Norwegians piloter under våren 2015 kostade bolaget hisnande 375 miljoner kronor. Totalt fick 2 000 flyg ställas in.

Under elva dagar strejkade Norwegians 700 piloter mot otrygga anställningsvillkor och lönenivåer som hålls nere genom bemanningsföretag. Tiotusentals passagerare drabbades av inställda flyg. Norwegians vd såg en konkurs komma och satte in strejkbrytare – vilket statsminister Stefan Löfven att ilskna till. I riksdagen kallade han Norwegians beteende för ”fullständigt uselt”.

När parterna till slut enades var Norwegian 375 miljoner kronor fattigare – och drog genast i gång en massiv rea för att locka tillbaka kunderna.

Norwegian dök upp i svenska realityserien ”Stockholm-Arlanda”. Foto: Michael Folmer

11. Norwegian i ”Stockholm-Arlanda”

Under 2009 sändes två säsonger av realityserien ”Stockholm-Arlanda” på TV3. I avsnitten kunde tittarna följa arbetet hos personalen på Norwegian, SAS, Luftfartsverket och Nordic Aero.

Norwegian hade två huvudkaraktärer med i den första säsongen: Kaptenen Thomas och kabinchefen Susanna. I den andra säsongen var det flygvärdinnan Kennet som stod för underhållningen.

Realityserien visade arbetet bakom kulisserna på Sveriges största flygplats och finns fortfarande att se på TV3 Play.


Flygpersonalens plagg kallas internt för "happy clothes". Foto: Bo Mathisen

12. Detaljerad uniform

Glöm lusekoftan. När Norwegian flyger långt är det uniformer från Moods of Norway som gäller. Flygpersonalens plagg kallas internt för "happy clothes".

När långflygningarna lanserades ville Norwegian att kabinpersonalens kläder skulle matcha Dreamlinern. En ny kollektion togs fram, som vid första anblicken har ett klassiskt utseende i marinblått, vitt och rött.
Men tittar du lite närmare kan du se orden "coffee" och "tea" på jackärmarna och "Come fly with me" på insidan av jackkragen. Och skulle en flygvärdinna drabbas av tillfällig minnesförlust är det bara att hen kikar på sina strumpor – där står nämligen hela checklistan: "Remember: toothbrush, be on time, buckle up, know your exists, enjoy the flight, have fun".

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Dröm dig bort med Allt om Resor! Se erbjudande