Passagerarna fick rätt mot Norwegian i tingsrätten.
1 av 2: Passagerarna fick rätt mot Norwegian i tingsrätten. Foto: Norwegian
Attunda tingsrätt noterar att Norwegian har gått med på att betala och har därför inte bedömt själva sakfrågan, alltså om felen är extraordinära.
2 av 2: Attunda tingsrätt noterar att Norwegian har gått med på att betala och har därför inte bedömt själva sakfrågan, alltså om felen är extraordinära. Foto: Jan Düsing

Dom mot Norwegian – passagerarna fick rätt

Passagerarna fick rätt mot Norwegian.
Tingsrätten dömer bolaget att betala 8 000 respektive 6 200 kronor efter förlikning i de två första svenska domarna.

En man som blev mer än fyra timmar försenad på en flight från Stockholm till Bangkok får ersättning med 600 euro plus rättegångskostnader, sammanlagt cirka 8 000 kronor.

En resenär som blev mer än tre timmar försenad på ett flyg från Malaga till Stockholm får 400 euro plus rättegångskostnader, cirka 6 170 kronor.
Ersättningen är i nivå med EU:s förordning 261/2004 om ersättning vid flygförseningar om inte "extraordinära omständigheter" föreligger.

Norwegian har gått med på att betala

Norwegian har medgett att betala beloppen, men menar ändå att de tekniska fel som orsakade förseningarna är just extraordinära och vill inte att medgivandet ska uppfattas som prejudicerande.

– Förlikning i små ärenden med hänsyn till kostnad/nytta är helt normalt. Vi har informerat rätten om att det här inte innebär att vi anser att det här tekniska felet är innanför vår kontroll och att det inte innebär att alla fall ska behandlas lika. Bara för att man har varit på samma flyg så innebär inte det att alla ärenden är identiska, utan att det finns andra omständigheter än själva flyget som har betydelse för rätten till kompensation, kommenterar Norwegians informationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson.

Attunda tingsrätt noterar att Norwegian har gått med på att betala och har därför inte bedömt själva sakfrågan, alltså om felen är extraordinära.
Allt om Resor har sökt resenärernas advokat Stephan Eriksson för en kommentar.

Fakta rättigheter

Dina rättigheter vid flygförseningar på mer än tre timmar:

* 250 euro för alla flygningar på högst 1 500 kilometer.

* 400 euro för alla flygningar inom EU längre än 1 500 kilometer och för alla övriga flygningar som är mellan 1 500 och 3 500 kilometer långa.

* 600 euro för alla övriga flygningar som omfattas av EU:s regler.

Man får inte ersättning om flyget är försenat på grund av "extraordinära omständigheter som inte skulle ha kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits". Det kan vara politisk instabilitet, väderförhållanden, säkerhetsrisker, oförutsedda brister i flygsäkerheten eller strejker. Bedömningen görs från fall till fall.

 

Källa: Konsumentverket

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Dröm dig bort med Allt om Resor! Se erbjudande