Den norska flygräden
Billigt flyg till New York och Bangkok direkt från Stockholm i nya plan, fortsatt priskrig på andra flyglinjer och trådlöst internet i luften.
Så ska Norwegian knäcka SAS.
- Det finns stor potential i Sverige, säger Bjørn Kjos, vd för lågprisbolaget Norwegian.
SAS vd Rickard Gustafson presenterade på onsdagen flygbolagets nya strategi och det var tydligt att han känner pressen från lågprisbolagen. 60 procent av SAS försäljning sker nu på flyglinjer där SAS har konkurrens med Norwegian.
SAS har inte lyckats lyfta sin affär och lägger nu om strategin för att möta lågprisbolagen. SAS ska börja ta betalt för extratjänster under resan och sänka kostnaderna kraftigt. Tidigare har affärsresenärerna varit i fokus men nu tycker SAS att det är viktigast att locka fler semesterfirare.
Rosévin på SAS-flygen
Vinutbudet på SAS-flygen kommer också att utökas med rosévin.
- Fritidsresandet står för tillväxten i branschen, säger Rickard Gustafson, vd för SAS.
- Vi kommer snart ha fler nya större flygplan som kan snurra mer i luften. Tidigare har flygplan flugit affärsresenärer morgon och eftermiddag men stått stilla mitt på dagen. Så kommer vi inte göra i framtiden. Nu ska planen flyga leisureresenärer på dagen och vi ska erbjuda dem bättre priser.
SAS främsta konkurrent finns i Norge. Norwegian har ökat antalet resenärer kraftigt under senare år, gick med vinst förra året och köper nya lyxflygplan för att ta ännu fler kunder från SAS.
- Vi ska växa framöver och har ett uttalat mål att öka kapaciteten särskilt i Sverige, säger Norwegians vd Bjørn Kjos till Expressen.
Bara från Arlanda har Norwegian på tre år ökat antalet direktlinjer från 20 till 40.
Hittills har Norwegian främst inriktat sig på den europeiska flygmarknaden men när deras nya flygplan från Boeing levereras om ett drygt år efter viss försening kommer lågprisbolaget även börja flyga direkt till New York och Bangkok från Stockholm.
- Det är i dag väldigt dyrt att flyga Skandinavien-New York och Skandinavien-Asien och det tänker vi göra något åt.
2 000 kr för New York-biljett
Norwegian har köpt in Boeings nya plan 787 Dreamliner som förbrukar mindre bränsle och därmed kan Norwegian pressa biljettpriserna ytterligare. Planen ska också utrustas med trådlöst internet, ha bättre benutrymme och högre komfort.
En tur och retur-biljett till New York med Norwegian ska kosta 2 000 kronor inklusive skatter och även Bangkokbiljetterna från Stockholm ska bli betydligt billigare än konkurrenterna. SAS har på senare tid haft kampanjpriser till New York för 4 500 kronor tur och retur.
- Det kommer alltså finnas goda möjligheter för svenskarna att resa billigt till New York och Bangkok framöver, säger Bjørn Kjos.