ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Publicerad 25 dec 2013 22.51

De är dina rättigheter vid försenade flyg

Många har dålig koll på sina rättigheter när flyget blir försenat eller inställt.

Det menar Jan Nyquist, enhetschef vid konsumentverket, som vill se en förändring.

- Du har rätt till måltider, telefonsamtal och hotell om planet är försenat. Det är det nog inte alla som känner till, säger han.

Du har en hel del rättigheter som resenär när ditt flyg är inställt, försenat eller om du nekas ombordstigning på grund av att flyget exempelvis är fullt.

Om ett flyg anses vara försenat eller inte beror på hur långt du ska flyga, läs mer om det i listan intill.

Du har extra mycket rättigheter om du flyger inom EU eller när ett flygbolag från ett EU-land avgår utanför EU. Bland annat har du rätt till kompensation för mat, telefonsamtal och hotell.

- Allt i den mån det behövs. Du har rätt att kräva ersättning för en hel del, det tror jag inte många känner till. De rättigheter man har ska man utkräva i större utsträckning än vad man gör i dag, säger Jan Nyquist, enhetschef vid konsumentverket.

Ersättning vid försening på över tre timmar

Som resenär har du rätt att få ersättning för de kostnader du drabbats av på grund av det försenade flyget. Tänk på att du måste bevisa allt så spara kvitton och utlägg. Ett annat bra tips är att ordna intyg från arbetsgivare så att du kan kräva ersättning för förlorad inkomst.

Ersättning får du när planet är mer än tre timmar försenat.

Men i vissa fall har du ingen rätt att få pengar.

- Vid extraordinära omständigheter, exempelvis vid åskmoln, kan kompensationen falla bort, säger Jan Nyquist.

Slarvas med information om förseningar

Flygbolagen har ansvar för att passagerare får skriftlig information om flyget försenas med minst två timmar, om flyget ställts in eller om man inte kan kliva ombord på grund av överbokningar.

- Vanligaste klagomålet från konsumenter är nog att man inte fått den information som man har rätt till.

Informationen ska alltid finnas vid incheckningen, men det är något som det slarvas med, berättar Jan Nyquist.

- Vi har haft ett antal tillsynsärenden nyligen om detta där vi tittade på de större flygplatserna i Sverige och konstaterade brister när det gäller den informationen, säger han.

Sämre rättigheter utanför EU

Reser du utanför EU har du sämre rättigheter. Då är det flygbolagets egna regler som gäller eller i vissa fall landets lagstiftning.

Behöver du hjälp med ekonomisk ersättning, oavsett om du rest utanför eller inom EU, ska du vända sig till allmänna reklamationsnämnden eller till de kommunala konsumentvägledarna som kan hjälpa till. Konsumentverket hjälper dig om du upplever att du fått dålig information från flygbolaget.

ELISABETH MONTGOMERY

Relaterat