ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Publicerad 28 dec 2017 20.46

Cecilias mardröm på Arlanda ”Paralyserad”

Cecilia Holmbergs besvikelse när resan blev inställd.

Cecilia Holmbergs besvikelse när resan blev inställd.

1/2

Foto: Privat

Familjens pass hade inte gått ut vid datumet för resan – men de var ändå inte tillräckligt färska för Kap Verde.

Familjens pass hade inte gått ut vid datumet för resan – men de var ändå inte tillräckligt färska för Kap Verde.

2/2

Foto: SHUTTERSTOCK

Cecilia Holmberg har sparat i ett helt år för att ha råd med en julresa för sin familj.

Men hon och hennes två döttrar kom inte längre än till Arlanda.

– Jag blev helt paralyserad. Jag stod där med mina två tjejer och man får ju panik, säger hon. 

Först att rapportera om händelsen var TV4.

På julafton för ett år sedan bestämde sig Cecilia Holmberg från Stockholm för att fira nästa jul utomlands. 

Hon sparade pengar under ett helt år för att ha råd med resan till Kap Verde för sig själv och sina två döttrar.

Men när den förväntansfulla familjen kom till Arlanda två dagar före julafton möttes de av en stor besvikelse.

Familjens pass hade inte gått ut vid datumet för resan – men de hade ändå inte tillräckligt lång giltighetstid för att åka med till Kap Verde och familjen släpptes inte ombord på planet.

Man behöver nämligen ha pass som är giltiga i minst sex månader vid ankomsten för att få åka till landet – liknande regler finns i många andra länder som inte är anslutna till Schengensamarbetet.

 

LÄS ÄVEN: EU:s regler – det har du rätt till vid sent flyg 

 

Fick fira jul hemma

I stället fick familjen fira jul hemma.

– Det sved hårt när vi nu hade längtat och sparat pengar så länge och redan haft ångest för att det kostar så mycket pengar. 

– Vi hade ju ingenting, vi hade inte julfixat eller köpt julklappar. Resan skulle ha varit vår julklapp till oss själva och jag mådde superdåligt för att det blev så här.

Familjen Holmberg var inte de enda som råkade ut för passreglerna på flighten till Kap Verde dan före dan före dopparedan.

– När vi stod där började några gråta vid disken intill. De köpte nya biljetter för tio-femtontusen med avresa dagen efter och en restid på över trettio timmar. Men jag har inte de pengarna, så det var inget alternativ, säger Cecilia Holmberg.

Hon tycker att charterbolaget Tui borde ha information i bokningen så att resenärerna skulle upptäcka den lättare. För visum till Kap Verde fick de – trots att passen inte skulle vara tillräckligt nya.

TV4 var först att rapportera om Cecilia Holmberg.

 

LÄS ÄVEN: Resan blev mardröm: "Värdelöst hanterat" 

Tui: "Passagerarens eget ansvar" 

Nikolai Johnsen pressansvarig på Tui svarar på kritiken via mejl:

– Det är självklart en tråkig situation och jag har förståelse för att det känns förargligt, säger han.

Han påpekar att det är passagerarens eget ansvar att ha giltiga ID-handlingar för det land som man reser till och hänvisar till företagets informationsflik på hemsidan.

 

ELISABETH MONTGOMERY