Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Cabincrew - Resor Resetips Reseguider Tips om din

Lägga ner Bromma?

Igår läste jag i Dagens Industri, att Braathens ägare hävdar att:

Vi behöver inte Bromma

Och med det uttalandet fick jag verkligen rannsaka mina inre värderingar.
Jag hävdar att konkurrens är bra, om det sker på lika villkor.
Konkurrens som inte är på lika villkor, där exempelvis en mindre kommun går in med skattepengar till ett lågprisflygbolag och kallar det ”marknadsföringsbidrag” och ger kraftiga rabatter på landningsavgifter och liknande – det är orättvist och som att kissa i byxorna.

Fri konkurrens håller jag högt.
Å andra sidan ser jag det orimliga i att flyga tre plan till Göteborg samma tid från huvudstaden med 30 passagerare i varje. Jag håller ju även miljöskälet högt.
En annan värdering jag slåss för är den svenska (skandinaviska) modellen med kollektivavtal och att arbetsskatter för arbete som utförs i Sverige ska landa i Sverige, inte på Irland eller kanalöarna eller någon annanstans.
Vilken värdering prioriteras med kniven på strupen, det är vad min självrannsakning handlar om.

Bromma och Arlanda har visserligen konkurrerat om inrikesresenärerna men på något sätt har det funnits utrymme för båda, eftersom resenärerna blivit fler och Arlanda trots allt haft begränsad kapacitet. Jag tror inte att hela BRA:s tidigare flotta fått plats om de skulle samsas på Arlanda, om tidtabellerna såg ut som innan pandemin. Tre stora inrikesaktörer på samma flygplats i ett land med 10 miljoner invånare, som priskrigar om samma kunder… njae.

Brommas lokalisering var ett bra alternativ för många som skulle direkt in till stan på möte, och att flygplatsen är mindre spar tid. Och tid är (var) en bristvara, ingen vill egentligen lägga mer tid än nödvändigt på själva res-processen om det inte handlar om en semesterresa och tax-free-butiken är en upplevelse i sig. Bussar, tåg och taxi till och från flygplatsen ger visserligen arbetsplatser och håller igång infrastrukturen, men är en bisats i själva resandet för individen.

Per G. Braathen uttrycker det att det är nu eller aldrig. ”Lägg ner Bromma och ge bra villkor att flytta till Arlanda”.
Affärsresenärerna blir färre eftersom vi har insett att det funkar att ses via en skärm. Det spar tid, reskostnader och miljöpolicyn kan följas. Så att det inte kommer finnas behov av två flygplatser har han nog rätt i.

Vad menar Braathen med bra villkor på Arlanda, bättre slot-tider än konkurrenterna eller att de ska dela med sig av sina? Bra gater, det vill säga de som ligger nära security och utgång? Eller finns det numera både slot-tider och gater att göra alla nöjda?

Frågan är kanske snarare om det ens finns behov av tre inrikesbolag?
Om inte tre så kanske två räcker?
Och i den diskussionen tycker jag definitivt att BRA bör ha en plats, före Norwegian och före SAS:s underbolag Sail, som har inhyrd personal från Irland.
Scandinavian Airlines och BRA, det tror jag hade varit en utmärkt kombo faktiskt.
Så gör vi ;).