Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Cabincrew - Resor Resetips Reseguider Tips om din

30 år sen jag fick SAS-vingarna idag

Den dagen glömmer jag aldrig.
Det var en sån stolthet att sätta den där guldiga vingen på uniformen, och tänk så mycket kul jag hade framför mig!
Och så mycket jag fick lära mig om olika kulturer, människor och kollegialt arbete!

Idag kom en väldigt positiv nyhet, flygbolagen behöver inte flyga med tomma plan för att behålla sina slot-tider.
Det har varit en djup pannrynka för oss vanliga dödliga att EU inte tog det beslutet direkt, men nu hände det och har stor betydelse. Och kanske är det snabbt beslutat för att vara EU?

En slot tid är som en värdehandling och kan köpas och säljas mellan bolag. Exempelvis har slot-tiderna över London ett betydande värde, och vid förra krisen togs lån med slot-tiderna som säkerhet, om jag inte minns fel. Om flygbolagen inte använder en slot-tid så försvinner den, och därmed värdet.
(Jag är ingen expert på slot-tider, men enkelt förklarat).
Därför flög bolagen med tomma plan, och du som har flight-radar tänkte säkert också tanken MEN VA???
Därför är det ett mycket bra beslut de tagit, det sparar både bränsleutgifter och miljön att inte flyga runt med tomma plan bara för en knasig regel.

En annan reflektion jag haft senaste dagarna är mitt tvivel om SAS verkligen var på väg med full fart framåt mot en konkurs 2012?
Var det krisigt och pengabrist?
Ja, den sista frågeställningen tvivlar jag inte på.
Men idag går staten som ägare in med miljarder i stöd till företaget, för att undvika konkurs med massarbetslöshet som följd.
Jag tror faktiskt att de hade gjort det även för 8 år sen, om Gustafsson inte spelat ett högt spel. Han ställde ultimatum till personalen och lyckades få ner löner och vi gick med på kraftigt försämrade villkor.
Det gjorde (nästan) alla glada och infrastrukturen var säkrad ett tag till.

Jag håller tummar och tår att det kommer vara hållningen även efter den här krisen, att flyget är nödvändigt.
Att mina f.d kollegor (och förhoppningsvis min dotter) kommer få ta på uniformen och känna samma stolthet som jag alltid gjort.