Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Cabincrew - Resor Resetips Reseguider Tips om din

En purser som hade ett vinnande bemötande

Läser den här nu på morgonen:
https://www.ulflidmantraining.com/2020/02/19/den-lagaffektiva-sas-pursern/?no_cache=1&fbclid=IwAR133pEbNWIEHys5JS5XxiUdtfx32fwkPfGEBsjw0ibde3VQL_Zy7YIBscY

Passageraren (som föreläser om lågaffektivt bemötande, måste lyssna på honom någon gång!) beskriver ett händelseförlopp som i sig inte är helt ovanligt. Att det är så många irritationsmoment på en och samma flygning är möjligen mer ovanligt, men vi som levt ett tag vet att det finns sådana dagar också. Dagarna då det känns som en evighet tills det blir kväll och när ”lagen-om- alltings-jävlighet” har virat sina tentakler om just mig.

Sakfrågorna och själva irritationsmomenten gick inte att avhjälpa. Ett flyg kan vara försenat av många orsaker utanför ett flygbolags kontroll som birdstrike, teknik, ett annat plan är försenat där besättningen som ska flyga ditt plan sen befinner sig eller annat som gör att allt inte går som det ska. Tekniken ombord som ugnar, wi-fi eller vattenkokare kan också drabbas av något som gör att de inte går att använda. Det är dock inget ”no-go-item” som det heter, man groundar inte ett plan som inte har en fungerande vattenkokare, den fixas under nattstoppet.

Det går att förklara för någon varför, men risken är att denne någon vill komma med egna lösningar på ett problem den ändå inte har all fakta kring.
Lösningen enligt den utomstående är ofta väldigt enkel ”jamen, det är ju bara att ta in en annan besättning/ ta in ett annat plan / ringa in en tekniker .
Och då kommer samtalet bli oändligt i nya förklaringar varför ett flygbolag inte har reservplan stående på marken eller en tekniker på varje flygning.
Been there done that, och det är som att springa i en loop.

Den purser som föranleder inlägget, kan något om bemötande.
Hon kan vara ett naturbarn eller ha lärt det, men alla minus blev ändå sammantaget ett plus i hur passageraren upplevde sin flygning.
De blev vinnare allihop.
Grattis.

Hela berättelsen landar i att en person kan avgöra utfallet av dagen.
Janne Carlzon kallar det, som frontlinjepersonal varje dag står inför, ”Moment of truth”.
Och det är det här det handlar om.