Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Cabincrew - Resor Resetips Reseguider Tips om din

Bruk och missbruk av konsumentmakt

Jag väntade tre veckor på att få tillbaka utläggen från researrangören.
Efter tre veckor och flera chanser att göra rätt för sig, utan resultat, så använde jag min konsumentmakt genom att skriva i mina sociala medier och kanaler.
Idag kom svaret från någon på kundtjänst, en google-översatt text, där personen beklagade situationen och bedyrade att det var ovanligt och att pengarna för bagaget skulle vara tillbaka på kortet inom 3-5 dagar.

Jag svarade på engelska och beklagade att jag hade varit tvungen att accelerera tonen, men att anledningen var att jag inte fick svar på mina mejl samt att medarbetarna på kundtjänst när jag ringde sa att ”det kunde ta månader i handläggning”. Men tackade för svaret och för att personen tagit tag i fallet.

När stora globala företag tar Goliat-positionen är konsumenten lille David. Jag tror många känner maktlöshet och hopplöshet, vad ska en enskild liten människa kunna sätta emot?
TV-programmet Plus? Allmänna reklamationsnämnden?
Har det någon effekt?

Sociala medier?
Kan brukas eller missbrukas, och likväl som jag skriver min historia skulle företaget kunna skriva att jag är en ”jobbig kund med orimliga krav som klagar på allt”, och fått det att verka troligt. Skulle jag våga riskera det? Finns det någon som rentav missbrukar makten i sociala medier för egna intressen eller att hänga ut någon oskyldig?
Troligen. Och därför tänkte jag mig noga för också av den anledningen. Detaljerna skulle vara helt rätt beskrivna.

Mina vänner som känner mig vet att jag inte gnäller i onödan. Jag är också relativt tålig och är både tolerant och flexibel.
Som bussreseledare, flygvärdinna och nu reseledare igen går det liksom inte att hänga upp sig på småsaker eller hänga läpp för att ens schema ändras. Eller att en resa blir inställd. Eller dåligt väder. Eller en säng som knarrar. Eller att folk pratar utanför ens hotelldörr mitt i natten eller vad vet jag.

I vårt fall blev vi direkt lurade på hur hotellet såg ut och hur det beskrevs, och dessutom fick vi lägga ut pengar för en tjänst som skulle ingå enligt bekräftelsen.
Vi gjorde det bästa vi kunde av vår semester, inte hade vi för avsikt att gå där i värmen och reta oss på alla fel. Då hade ju verkligen semestern blivit förstörd.

Så du ska få se bilder från Mauritius vad det lider, det var en skön ö med trevliga människor.
Men om du väljer att åka dit så välj var du ska bo, med omsorg.

Sladdarna vid materialhissen, den vi fick åka eftersom den andra var ur funktion.

Kontakten bredvid hissen:

Den här sidan av hotellet fanns inte på någon av bilderna i annonsen:

Det var fortfarande en byggarbetsplats:

Men vi njöt av det som gick att njuta av:

Bara att vara tillsammans när man inte ses så mycket, är ju gott.
Nästa semester väljer vi med ännu större omsorg.
Och gärna på rekommendation.