Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Cabincrew - Resor Resetips Reseguider Tips om din

Kabinväskor kommer kosta extra

Kabinväskor kostar extra

Det finns två sätt att se på kabinväskor.
1. Resenärer som bara har en övernattning, som kanske behöver resa med sitt material till exempelvis en presentation (en katastrof om väskan blir försenad eller försvinner) eller som har ont om tid och inte vill lägga 20 minuter extra på att stå vid bagage-bandet – de behöver ha möjlighet att ta med det ombord.

2. Kabinväskorna är otympliga, skapar irritation, skapar skador (jag är ett exempel på det) och de får helt enkelt inte plats ett till varje passagerare i den design flygplan är byggda idag.

I många år har jag svurit över handbagage, jag har diskuterat med passagerare som tyckt att det där med bagage är kabinpersonalens problem och att det ska ingå i servicen och biljettpriset att ta hand om det i något hemligt utrymme. Jag har suckat över passagerare som lagt sitt bagage i hyllan övre de främre raderna, och fortsatt bakåt i planet och jag har tagit emot stor frustration från passagerare som sitter under de där hyllorna som inte fått plats med sitt.

Jag har hört många och långa suckar från personer som burit sitt handbagage genom planet och stött i armstöd och medpassagerarnas axlar.
En kvinna som skulle till Nice kommer jag speciellt ihåg, hon hade fått plats längst bak och hade en pudel i famnen, så hennes tre handbagage (varav en kabinväska modell större) påverkade hennes mobilitet. Hon suckade mycket och högljutt och ville lasta över allt utom hunden på oss i kabinpersonalen att bära.
Kabinpersonal bär generellt inte handbagage, det är alldeles för stor skaderisk och det sägs uttryckligen att det är passagerarens ansvar om de inte beställt assistans för att de behöver rullstol eller har annat funktionshinder. Men inte ens då får de släpa ombord mer än den tillåtna vikten eller storleken såklart.
(Jag vet inte hur hon kommit igenom gaten utan att bli uppmanad att checka in något, kanske hade hon shoppat loss på flygplatsen, jag vet inte).

Så när det kommer ett förslag att få betala extra för kabinväskor jublar jag på ett sätt inombords. Det kommer göra ombordstigningen smidigare, det kommer finnas plats och det kommer minska irritationen. De som vill betala för att ha den ombord kan ju göra det, de andra får vänta vid bandet.

Å andra sidan kommer det kosta att kontrollera, och att ta hand om bagage som ändå slank igenom. Någon vid gaten ska stå och kontrollera måtten och diskutera om det är en kabinväska eller ett handbagage som får plats under sätet, och ta betalt för den som inte blir godkänd. Det tar också tid och kostar resurser. Förseningen på grund av handbagage (det finns en sådan kod faktiskt) kommer möjligen inte att minska i praktiken?

Jag förstår om SAS inte vill införa avgiften av konkurrens-skäl, det kommer de troligen att tjäna på. Alla väljer inte efter priset på biljetten, det finns fler skäl när en ska välja flygbolag.
Men när det är sagt, så finns det kanske fler alternativ? Skulle det finnas en chans att göra som vi gjorde på vårt regionalbolag när jag flög den flygtypen, att lämna handbagaget vid ingången och få det vid utgången på flyget? Det finns på en del amerikanska bolag, de har en varuhiss bredvid ingången till planet där man sätter sin väska. Dessa lastas in i det främre bagageutrymmet under planet efter att ha räknats, och så lastas de igen till varuhissen vid ankomsten. Inga diskussioner, inga förseningar eller skador – lastarna arbetar ju med bagaget ändå och har eventuell skyddsutrustning som midjebälte och handskar.

Det enda jag kan konstatera med säkerhet, efter att ha flugit mycket både som personal och privat, är att handbagaget är ett problem och att det problemet måste lösas.
Avgifter är en enkel lösning men jag tror det finns fler lösningar.

Den nyfikne kanske undrar vad jag själv gör, om jag checkar in kabinväskan?
Svaret är att ja, det gör jag i 4 av 5 fall.
Enda gången jag undviker det är just i fallet om jag har material till ett föredrag, då kan jag inte riskera att inte kunna genomföra föredraget för att rekvisitan i väskan är på annan ort än jag själv.
Vilket tyvärr ju händer då och då.

Det blir spännande att se utfallet av denna nya avgift.