Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Cabincrew - Resor Resetips Reseguider Tips om din

Goda nyheter om biobränsle till flyg

https://www.expressen.se/brandstudio/preem/nya-branslet-som-gor-att-vi-kan-flyga-utan-angest/

Jag vet nu inte i och för sig, om vi som flyger gör det under påverkan av ångest.
Kabinerna är inte fulla av passagerare med svett i pannan och sammanbitna tänder som lider av flygskam så till den grad att de har ångest.
De som har ångest flyger inte.

Några av de som säger sig undvika flyget av miljöskäl skulle inte göra det ändå, antingen bor de på ett sätt som gör det möjligt att resa med tåg, andra är flygrädda, en tredje kanske inte har råd med utlandssemestrar eller jobbar med annat som inte kräver fysiska möten i Långtbortistan.

Att välja tåg mellan Stockholm och Göteborg istället för att flyga samma sträcka när det är möjligt, i miljöns namn – utmärkt.
Att tänka på, skapa medvetandet kring och lyssna på forskarna, det är en skyldighet.
Men mennet handlar till syvende och sist om proportioner och prioriteringar.
Vad är vi villiga att offra för miljöns skull?

Om flyget tvingas lägga ner, vilka konsekvenser får det?
Inga konsekvenser alls för någon som inte flyger ändå, medan det får stor påverkan för alla de 100 000-tals som blir arbetslösa. Samhället, marknaden, industrin, allt kommer påverkas. Och det priset kommer även den som avstår att flyga få betala dyrt för. Man kan inte riva ut våning 4 i ett 10-våningshus utan att huset faller.

Flyget kommer inte läggas ner. USA:s, Kinas, Afrikas eller Australiens geografiska yta är så stor att det är omöjligt att ta sig fram inom rimlig tid med tåg eller bil. Australien och USA skulle bli avstängda från övriga världen utan flyg, då segling inte är ett alternativ.

Greta är en fantastisk tjej, jag blir glad i hela magen när jag ser henne i media. Greta har ett viktigt budskap och hon uppmanar till att lyssna på forskarna. Forskning finns för att vi som inte har tid eller kunskap ska kunna få ta del av resultat som andra lägger ner år av studier på att ta fram.
Däremot är det nästa steg som gör det mer komplicerat.
Lösningarna.
Vilka lösningar ger vilka konsekvenser.
Det är här många- som varken har kunskap eller kompetens- ger sig in i debatten och får gudskomplex. Deras lösning och deras livssituation blir utgångspunkt och svaret på hur frågan ska lösas så det blir bäst för dem själva.

Jag kan för lite.
Jag har varit upptagen med att bli frisk och arbetsduglig efter min operation så jag har inte lagt min tid på att sätta mig in i argument och forskning, inte heller har jag kunnande att komma med svar på lösning.
Flyget har varit hela mitt liv, och jag kan inte känna någon form av ”postum” flygskam för alla år jag bar uniform med vingar.

Debatten om flygets vara eller inte vara har påskyndat processen att ta fram ett miljövänligare bränsle, och nyheten att det går framåt är positiv.
Win-win.