Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Cabincrew - Resor Resetips Reseguider Tips om din

Kunden kommer inte först

Richard Branson, entreprenörernas entreprenör.
Han som startade Virgin-gruppen och har inflytande i mer än 400 andra bolag inom olika områden.
Han lär ha sagt:
”Kunden kommer inte först. Personalen kommer först. Om du tar hand om din personal kommer de ta hand om dina kunder.”

Jag har lång erfarenhet av att arbeta i servicebranschen, en bransch som är lågbetald med ofta dåliga arbetsvillkor. Ändå är det många sökanden till turistlinjerna på gymnasiet och trots villkoren söker sig många till servicesektorn.

Jag kan inte prata för andra men för mig handlar det om positiviteten, skratten, de många extroverta människorna som arbetar tillsammans och skapar magi. Passagerarnas eller resenärernas innerliga tack och välmående.
Den betalningen: leenden, är viktigare än lönekuvertets storlek.
Men såklart inte till vilket pris som helst. Eller till vilka villkor som helst. Eller för vilken arbetsgivare som helst.

De arbetsgivare som förstår vad Branson menar, är troligen också de som tjänar mest pengar. För kunderna som den personalen tar hand om, de kommer tillbaka för att ”…de har så trevlig personal där”.

Jag pratar om ämnet återkommande som ni vet, i mitt föredrag Ett Vinnande Bemötande http://www.anettejernstrom.se/foredrag/#ett-vinnande-bemotande.
Bemötandet och relationen mellan ledning-personal, personal-personal och personal-kund, allt har betydelse för om företaget ska bli framgångsrikt.
Synd att så många inte inser betydelsen och sambandet, utan grottar ner sig i bokföringen och slutraden och glömmer HUR det blir just de siffrorna som blir.
Röda eller svarta. Minus eller plus.