Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Thomas Cook i konkurs , vilken sorgedag.

https://www.expressen.se/dinapengar/ving-agaren-thomas-cook-i-konkurs-alla-flyg-stalls-in/

De behövde 11 miljarder.
Va?
11 miljarder?
Styrelsen är ledsna över att de inte lyckades ro det i land.
Va?
Hur länge har styrelseledamöterna suttit på sina poster? Har de bytts ut efterhand som de inte levererar eller varför har de låtit det gå såhär långt?
Kan det ha något med Brexit också att göra?

Över 20 000 anställda och 60 000 resenärer drabbas, vilken sorgedag.
Visst, det kommer bli någon form av fortsättning och omtag, någon kommer köpa upp verksamheten.
Och miljarderna som saknas är fordringsägarnas huvudvärk.
Kanske bryts det upp i mindre enheter, som i sin tur kommer köpas upp av annat stort resebolag?

Efter avregleringen på 80-talet, som hade för avsikt att bryta monopolet, så poppade det upp nya flygbolag och resebolag i jämn ström. Uppstickarna konkurrerade framför allt genom priset och det blev jättebilligt att resa. Alla bolag ville vara billigast, och eftersom bara en kunde vara det blev konkurrensen tuff.
Flygbolagen tävlade om samma kunder och vid vissa tidpunkter flög 2-3 olika flygbolag samma inrikes-sträcka med halvtomma plan.

Malmö Aviation och Kullaflyg/Gotlandsflyg och allt vad de hette gick ihop för några år sen och blev BRA. Flera av de andra har försvunnit genom konkurs eller uppköp/nedläggning.
Så nu är vi egentligen tillbaka mot nåt som liknar monopol igen, eftersom det småskaliga är borta. Ingen tjänar pengar och när de stora går i konkurs blir effekten katastrofal.

Jag tycker i stort sett alltid att konkurrens är bra, om den är på lika villkor och moralen är genuin.
Likaså med flyget.
Men nu fallerar dessvärre båda kriterierna, har vi sett genom de senaste 30 åren.
När till och med de stora går i konkurs, vem vågar beställa resa då? Till en semester som planeras något år fram i tiden?
Är charter/paketresornas tid förbi?