Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Cabincrew - Resor Resetips Reseguider Tips om din

Jag tycker Ryanair gör rätt som tar betalt för handbagage

https://www.di.se/nyheter/ryanairs-nya-drag-betala-for-handbagaget/

Jag trodde faktiskt aldrig att jag skulle skriva något positivt om Ryanair eftersom hela deras grundidé vilar på tanken om icke-service, alltså helt på tvärs mot min egen.
Men när det kommer till handbagage så gör jag idag ett undantag.

Flygplan är designade på ungefär samma sätt som vid tiden då handbagage var just handbagage, alltså handväskor och dokumentportföljer.
Det finns en viss plats under sätet och det finns hatthyllor men inte en per person utan en hatthylla ska räcka till 3-5 personer beroende på flygplansmodell. När alla kommer ombord med sina ”mobile homes” som kan väga både 15 kilo och mer, så består vardagen av att försöka hantera det som blir över och inte får plats.

Det tar tid, för då måste det få en tag och skickas ner i cargo. Kabinpersonalen måste kolla så inte passageraren är i transit, då blir det än krångligare att hantera det korrekt. Dessutom kommer humörsaspekten in, den som tvingas lämna sitt bagage blir dessvärre ofta sur och visar det, och det påverkar resten av flygningen.

Trots att det egentligen borde vara enkelt är det inte det, för olika bolag har olika regler och det är också en konkurrensfaktor.
Generösa regler kring handbagage kan vara en fråga om vilket flygbolag som väljs.

Det hade hjälpt om alla flygbolag haft samma tillåtna mått, antal bagage, vikt och varit lika strikta.
Eller bara att de interna rutinerna var desamma, men flygvärdinnor har ofta en stark servicevilja i ryggraden och vill att passagerarna ska bli nöjda. De stuvar och lyfter och försöker, för att undvika att någon blir sur och/eller att undvika försening.
Eller bara för glädjen i att ha fixat ett problem.
Belöningen det ger att göra passageraren nöjd.
Det är livsluft för en som gillar att ge service nämligen.

Att ta betalt för rullväskor kan vara ett sätt att minska antalet.
Ett annat kunde vara att det finns möjlighet att få det lastat ute vid planet och få tillbaka det ute vid planet, som gjordes när jag flög regionalflyg och som görs på många inrikeslinjer i USA. Där var det en höj-och sänkbar container som stod vid ingångsdörren där man kunde lasta av sina rullväskor.

Att något måste göras är dock helt klart, det är ett problem med handbagage och har varit länge.
EU-regler, var finns ni när vi behöver er?