Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Cabincrew - Resor Resetips Reseguider Tips om din

Dagens reflektioner kring det där med service

Min mamma gjorde en utflykt i helgen och besökte ett ställe hon inte tidigare besökt.
Eftersom hon sitter i resekommittén för en förening är hon ofta ute och provar lämpliga matställen och utflyktsmål.

Just nu är jag i tvivel om jag ska avslöja var hon var, men det kanske ändå inte har betydelsen för historien så jag avstår. Då är det bättre att jag för fram tankarna till stället genom att kontakta dem eller lämna en recension. Min mammas generation gör inte det i lika hög grad, men det betyder också att ställen som missköter sin service ofta kan fortsätta längre än de som har yngre kundkrets som sprider ordet.

I vilket fall, så bestämde de sig för att äta Dagens igår söndag, på denna välrenommerade restaurang. Deras förvåning var stor när de serverades en tallrik med korv i bröd och mjuka (!) pommes, och till det en liten sallad. Inget fel på korv, men ”korv med bröd”-ställen finns det ju otaliga längs vägarna, och om man väljer en restaurang kanske det är för att äta annat som kräver viss tillagning av en utbildad kock?

110:- per portion tyder ju åtminstone på att de har en sådan anställd? Det handlar såklart också om förväntning /upplevelse och att restaurangmiljön skapade en förväntning om annat än kioskmat, men mammas reaktion var ”dit kommer jag aldrig att åka mer!”.
Mamma berättade också att det var flera som vände efter att de läst vad Dagens var på svarta tavlan.

Förväntningen i det att ändå gå in var troligen att korv med bröd var en uppgraderad variant av denna klassiker, extra fin korv (det var hög kötthalt så något var ju bra), exklusivt korvbröd på surdeg kanske och hemskurna pommes tillagade till perfektion? Vad vet jag?
Stället har troligen gjort en missbedömning eller tänkt att det bara var engångsgäster ( det var en mässa i närheten) och därför inte ansträngt sig. Vad de inte tänkt på är att pensionärer pratar mycket med varandra, föreningarna utbyter erfarenheter och rekommendationer och även varningar…
När servitrisen ställde den obligatoriska ”smakade det bra?” svarade mamma och hennes sällskap som det var, att det faktiskt inte gjorde det, och då hade hon sett surmulen ut.
Pensionärer kan också vara rätt bestämda i sin uppfattning och den här restaurangen får inte en andra chans till ett första intryck.

Sen pratade jag service också med en väninna som driver restaurang.
Med henne talade jag om restauranggäster som inte förstått vad det är att driva service-ställen.
Exempelvis kom det in ett par där mannen under den hektiska lunchtimmen beställde en kopp kaffe och så ställde han frågan:

-Är det ok om min fru äter sin lunchlåda här medan jag dricker mitt kaffe?

Min väninna, som har begränsat med sittplatser och det därför nästan alltid är fullt, svarade att det var det dessvärre inte. Medhavt kan man inte äta på restaurangen, men hon berättade var det fanns bänkar och bord i parken.
Mannen blev då upprörd och undrade om det var ok om han köpte TVÅ koppar kaffe då, så skulle de ”nog få in sina pengar!!!”

Jag kände hur hakan föll ner ett par centimeter av förvåning över bristen på sunt förnuft. Välgörenhet är fint, men driver man restaurang och jobbar 12 timmar om dagen 6 dagar i veckan är det för att tjäna ihop sin lön…Är inte det helt självklar matematik? Tydligen inte för alla.

Det finns inga nerskrivna regler kring hur service fungerar eller uppfattas, det är mycket fingertoppskänsla och uppfattningar i kombination med förväntningar. Men i grova drag handlar det om att som servicegivare erbjuda en produkt som människor är villiga att betala för och köpa igen för att antingen produkten eller servicen kring den var ”good enough” eller allt där över.

En servicetagare kan ha större förväntningar än vad som är möjligt att tillfredsställa, men ofta har vi erfarenhet och en inre kunskap om vilket pris som betingar vilken kvalitet på produkten eller servicegivaren. Det hänger inte alltid ihop, men oftast gör det det.

En korv med bröd med mjuka pommes är inte en värdig Dagens och man kan inte äta sin medhavda lunch på restaurang.
Såklart.
Eller?