Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Träning vid diskbråck

Det finns massor av metoder att behandla ett aktivt diskbråck, och vad som funkar eller inte är med stor sannolikhet varierande från person till person.

Jag har lagt märke till att träningsbranschen är lik hästbranschen och hantverkarbranschen.
När jag hade häst kunde hästvännerna diskutera vilt och agiterande om allt från fodersammansättningar till hur hästen bäst skulle verkas. Jag som inte var så väldans insatt kunde nästan känna mig uppäten av proffsen, jag tävlade inte och hade ingen egen kunskap om antal kilo av havre, müsli och betfor för att optimera hästens form.
I hantverksbranschen har jag mer än en gång mött hantverkare som varit ”trötta på” kollegor/konkurrenter. Där kan det låta ”Å vem f*n har satt upp det här? J*a fuskbyggare, man måste ju för h*e lägga på X20ZAPKK2 fattar han väl?”

Var och en blir salig på sin tro.

Samma erfarenhet har jag från träningsbranschen och de råd jag fått angående behandling av diskbråck i ryggen.
Jag kan uppfatta fel, men det verkar nästan som det ligger en dimma av prestige som ett osynligt täcke också över friskvårdsbranschen. Kiropraktorn verkar inte vilja ge sjukgymnasten cred och vice versa. Och så tillkommer någon naprapat, massör, läkare och PT som ger råd…

Jag kunde inget om foderstatus till hästar och fick ha tillit till de som kunde.
Jag kan inte bygga hus och måste ha tillit till de som kan.
Jag kan heller inget om hur diskbråck behandlas bäst och måste således också ha tillit till andra i detta området.

Jag har provat egna metoder och jag har följt råd jag fått, och möjligen har jag blandat och gett lite på måfå i min önskan att bli smärtfri.
Åtminstone fram tills i maj då kirurgen på Aleris i Danmark gav en direkt och tydlig ordination som löd: fysioterapi hos ryggspecialist, och pilates. Varsågod, vi ses om några månader, jag vill se resultat annars blir det operation.

Jag är på gång.
Jag simmar med Wet Vest 3 gånger i veckan, tränar pilates med PT också 3 gånger per vecka samt gör korta pass pilates hemma på vardagsrumsgolvet morgon och kväll.
Inga egna initiativ, inga powerwalks, ingen styrketräning.

(Jag har köpt en egen wet vest:http://difa.se/index.php?id_product=10&controller=product

Vissa simhallar/sjukgymnaster har att låna ut, men jag vill ha friheten att kunna träna när jag vill och ha en i min egen storlek. Jag beställde M, det finns vikt/längdtabeller att beställa efter. Det finns också en modell som man trär över huvudet som passar bättre för de som har rundare mage (modell 2). Jag hittade också ett par amerikanska sajter som säljer dem något billigare, men eftersom jag behövde den snabbt ville jag inte chansa på lång leveranstid från USA.)

Att hitta bästa träningsform är som att felsöka ett tekniskt fel, om man blandar in för många verktyg vet man inte vilket det är som funkar.
Blir det sämre vill man veta vad som orsakar det, blir det bättre vill man veta vad som hjälper.

Västen gör att jag "hänger" utan spänning i ryggen, och så springer jag i vattnet för att stärka muskulaturen, utan belastning.
Pilates väcker de inre magmusklerna, en precision som är mycket svårare än det ser ut.
En av rörelserna jag gjorde idag, innebar att stå på alla 4 med helt korrekt hållning, och lyfta en hand 1 mm utan att något annat rörde sig eller påverkades.
Förr hade jag sagt *HA* och lyft handen upp i luften, men med rätt teknik var det nästan omöjligt.
Crunches ("sit-ups") har jag gjort sen jag började skolan, men det är ingen sit-up man gör på pilates. En crunch ska man inte göra med diskbråck.

Hunden Ester fick vara med idag, hon har en plats under pilatesmaskinen.
Tycker hon ser väldigt avslappnad ut i bukmuskulaturen för att ligga så nära den maskinen;)

I bassängen är jag smärtfri:

IMG_7261

Carin på Sans & Balans visar rörelsen:

IMG_7265

Jag gör en upprullning, det ser dock ut som jag glömmer andas. Men det är mycket att hålla reda på. Bäckenbottenmuskulatur, navel in mot ryggrad, revbensbågen ska hållas in, andning bak i bröstkorgen som ett dragspel. Smeka mage mot ryggrad både på in-och utandning och ha en naturlig svank som inte får röra sig, inte spänna rumpan eller nacken. Typ.

IMG_7267

Jag vill mycket, och jag förstår också att det är jag själv som bestämmer om det ska lyckas eller ej. Åtminstone till viss del.
Förr tänkte jag att om sjukgymnasten säger 2 så gör jag 4 för då går det dubbelt så fort att bli frisk.
Det var inte rätt tänkt.
Lika fel som det är att tro att det räcker att gå till sjukgymnast en gång i veckan och inte göra ordinerade hemövningar.
(Förstod på sjukgymnasten att det var vanligt att patienter ”glömde” göra övningarna.)

Så nu följer jag proffsen slaviskt, och trots att smärtan är kvar och jag måste passa på hur jag rör mig, så kan jag hantera den något bättre tycker jag.
Jag har lång väg kvar, kanske mest psykiskt.
Att acceptera att det är så här det är.
Att jag inte kan hålla samma vanliga höga tempo just nu.

Men vänta bara, den uppdämda energin ska ju ha utlopp nån gång.
Jag kommer bli odräglig;)