Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

” Så blir du flygvärdinnans favorit”

http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/91452

Blev uppringd igår av Aftonbladet Morgon som frågade om jag kunde tänka mig att vara med och svara på frågor om hur resenärer uppför sig ombord.
Jag får då och då frågan att medverka i program om flyg, men jag vill veta ”kroken” eftersom jag 1) inte vill framstå som generaliserande 2) inte har lust att figurera i ”flygvärdinnans bästa tips om 10 000 meters klubben” eller att 3) diskutera med min arbetsgivare i morgonsoffan (vilket var fallet 2012 då jag blev nerringd angående den kris SAS hade då. Då skulle jag vara medarbetar-röst mot Rickard Gustafsson, ingen bra idé alls).

Det här verkade seriöst fast på ett lättsamt och lite humoristiskt sätt.
Nästan omålad och relativt nyvaken var jag med via Skype, och är såklart självkritisk till hur det blev. Jag gillar inte alls att varken höra eller se mig själv, det känns inte naturligt alls, men å andra sidan jobbar jag ju inte med Live-media vanligtvis. Jag sitter framför en skärm där jag kan radera eller klicka bort det jag inte är nöjd med. Avundas inte alls dem som jobbar med här-och- nu-ingen-återvändo”. Nervös var jag också.

Men för att göra det på ”mitt sätt” ska du får en lista över Do and Don’t:s för att resa med rätt stil:

DO:
* Hälsa när du går ombord
* Ett leende är alltid trevligt
* Behåll strumporna på. Ta gärna med extra sockar eller tygslippers så du kan ta av skorna om de är obekväma.
* Lägg din väska på golvet att ha fötterna på så att undersidan på låret kommer upp från sätet. Det minskar risken för svullnad.
* Gå en runda lite då och då, speciellt på långlinjerna. Det är inte bra att sitta still så många timmar.
* Ge skräp till personalen som går med en skräpvagn lite då och då, släng inte det på golvet.
* Kommunicera med dina medresenärer. Fråga: ”Kan jag fälla sätet nu?” för att personen bakom inte plötsligt ska få en kopp kaffe i knäet. Vederbörande har å sin sida inte rätt att neka, alla har rätt att fälla sätet efter matserveringen, men den kan svara ”är det ok om fem minuter när jag druckit upp kaffet?”.
* Byta blöjor på dina barn på toaletten, bara där.
* Ta av hörlurarna medan du svarar på vad du vill dricka, om du vill ha kaffe eller ber personalen om en kudde.
* Kolla så dina hörlurar inte läcker ljud.
* Prata i normal samtalston, speciellt på natten när många vill sova.
* Ta hänsyn, att flyga är ett kollektivt sätt att resa. På en restaurang kan man komma och gå, och det finns oftast inte plats för individuella lösningar. På ett flyg sker serveringen efter ett mönster som är upplagt efter flygtid och effektivitet.
* Dela armstöden rättvist. (Det vill säga, man kan bara göra anspråk på ett).
* Tänk efter: skulle jag agera så här hemma? På en restaurang?
* Följ personalens uppmaningar och annonseringar. Jag lovar, det finns en anledning till varför även om du inte förstår den. (Dator i väskan, inte i stolsfickan. Lägga ner datorn när kapten annonserar det. Kapten måste få ”cabin clear” för att få klartecken för inflygning. Och kabinen är inte klar förrän alla är fastspända och datorerna nerstoppade.
* BE NICE:)

DON*T:s

*Ta inte med mer handbagage än den tillåtna gränsen. Väger din väska över 10 kilo SKA den i lasten. Och tänk på ”if you bring it, you swing it”. Personalen har ingen möjlighet att riskera sina ryggar genom att lyfta hundratals väskor upp i hatthyllan varje dag, och det finns ingen extra plats ombord för bagage.
* Lägg INTE din väska på första radernas hatthyllor om du inte har säte där själv.
* Byta inte blöjor på ditt barn i kabinen eller på ett säte, och ge bajsblöjan till personalen mitt i serveringen med ett ”kan du ta den här”? (Heller inte en kissblöja med argumentet ”…men det är bara en kissblöja”.)
* Det är ingen idé att ”straffa” personalen genom att inte hälsa eller vara snorkig om det till exempel är en försening. Vi vet inte ens alltid varför, vi kanske just gått på och vi blir ”straffade” ändå genom ökad arbetstid utan ersättning;). Tänk på att det är jätteskönt att veta att om det varit ett mindre tekniskt problem så väljer man hellre att kolla det än att chansa. Safety first. Always.
* Måla inte naglar ombord, det luktar starkt.
* Gå inte på toa om skylten med säkerhetsbältet är på. Det är nära efter start, nära landning eller risk för turbulens. Safety first. Och ja, om det är risk för turbulens är det också det på toaletterna;)
* Argumentera inte med personalen om säkerhetsfrågor och rutiner. Vi har inte hittat på dem, men är utbildade att följa dem av personer som forskar inom maximal flygsäkerhet.
* Ät inte jordnötter ombord. Många är allergiska mot just det, och det är luftburet. Ät mandlar, cashew eller annat som inte påverkar lika starkt.
* Tänk inte själviskt och egoistiskt.

Det är trångt att flyga. Vi är inne på varandras intimzoner i lång tid, och det kan uppfattas stressande.
Gilla läget!
Ta ett andetag och ställ in vänlighetsattityden eller ”don’t-disturb”-attityden.

Over and out.