Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Konkurshot

Jag är partisk.

Och när det är sagt vill jag påpeka följande:

Jag går i taket av artiklar liknande dem som de senaste dagarna stått att läsa om SAS och Norwegian. Ibland får jag för mig att journalisterna önskar att SAS skulle gå i konkurs, med tanke på ordval och avsaknad av balans i rapporteringen.
Till att börja med så blir direkt 15000 personer i Skandinavien arbetslösa om bolaget kursar. Till det tillkommer alla kringverksamheter som också har sitt levebröd kring verksamheten. Miljontals passagerare kommer också drabbas, och det finns faktiskt ingen annan som har kapacitet att plötsligt gå in och ta över linjer. (Cimber-Sterling och Skyways var något annat).
Här kan jag visserligen förstå att journalisterna slickar sig om munnen, närmaste veckorna efter kan de stå på Arlanda och de 100 (eller vad det är) andra drabbade destinationerna, och där kan de intervjua gråtande barn som inte kommer på semestern eller arga affärsresenärer som svär och tycker det är för jävligt.

Lågservicebolagen säljer inte samma produkt.
Jag har skrivit om detta sådär 700 gånger, men jag gör det igen. Om man inte är insatt kanske man tror att det är samma lika fast billigare, men det är inte så.

En del av lågservicebolagen anställer personal från utländska bemanningsföretag till exempel, och inte en skattekrona hamnar i Sverige. Jag har fått siffror sända till mig, men måste kolla källorna lite bättre innan jag helt garanterar riktigheten. Norwegian ska anställa folk till sina långlinjer som ger lönedumpningen ett ansikte, men jag återkommer. Ibland berör mig folks dubbelmoral mer än andra gånger, få hade accepterat låglönepersonal från utlandet som inte får vara fackligt anslutna och jobbar till slavlöner, som medarbetare på sina arbetsplatser. Ska vi tillbaka till tiden när man kunde få kicken på dagen och oseriösa arbetsgivare kunde härja fritt? Det är exakt åt det hållet en del av lågservicebolagen jobbar (inte alla, det finns flera som är seriösa också, men det är känt vilka jag anser borde ha rött kort).
Det är dock kunden som väljer. Och kunderna känner inte alltid till att villkor skiljer.

När journalister skriver i ordalag som ”Så ska Norwegian knäcka SAS” eller ”Köp en konkursförsäkring om du köper biljett med SAS” blir jag heligt förbannad. Det är förbaskat taskigt att sparka på nån som ligger, varför tar man parti? SAS består av en massa människor som älskar sitt jobb och gör allt för att det ska ordna upp sig, men vissa saker går inte att påverka utan att ändra grundvärderingar. Eller bränslepriset.
Visst kan SAS också bli ett lågservicebolag, men vad ska alla som inte gillar det upplägget, flyga med? Visst kan SAS också ta in personal från utländska bemanningsföretag och/eller låta folk jobba för 8000 i månaden, men då får vi nog höja skatterna rejält. Vi kan ta efter USA´s arbetsmodell, men är den verkligen bra? Vill vi det?
Och om vi inte vill det i övriga branscher, varför ska flyget vara undantaget?