Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Service Skills

Jag tror vi är ganska lika varandra, vi arbetande människor.
När vi blivit varma i kläderna blir vi lite laid-back och går på erfarenhet och rutin i många fall.
Och sen blir vi uttråkade att det inte händer nåt och att alla dagar ser likadana ut.

Jag har alltid trott att jag är förändringsbenägen och älskar utmaningar, men det är bara delvis sant. Många gånger är det för att jag tvingats till förändring eller kastats in i nya situationer jag inte hade valt själv om det inte vore för ordet om. Det har inte blivit som jag tänkte, men bra ändå. Och i efterhand har jag konstaterat att det är tack vare utmaningen och lösningsfokus som pusselbitarna ramlat på plats på det sätt de gjort. Det är många tillfäligheter, men man styr själv tillfälligheternas utgång.

Samma sak är det på jobbet, och eftersom jag förläser om bemötande och service skills är det naturligtvis det som ligger mig varmast om hjärtat. Jag tycker ibland att människor i servicebranschgen tyvärr har satt sin egna ribba för serviceattityden för lågt. Man har inte förstått att det egna bemötandet även här styr ”tillfälligheternas utgång”. Om man har kul på jobbet, om man försöker hitta små glädjeämnen och skapar sin arbetsplats genom att bidra med att bjuda på sig, att vara en del av den goda stämningen och inte luta sig för långt tillbaka i rutinen och vanan, så blir också arbetsplatsen präglat av arbetsglädje.

Vad jag vet så sparar alla verksamheter i dessa tider, och det påverkar oss. Det är inte alls lika lätt att gå till jobbet när det finns yttre faktorer som sätter spår i vad den enskilde vill utföra. Men för sin egen skull får man försöka tänka på vad man kan påverka och vad man inte kan påverka, och bara bry sig om det man kan påverka-dvs sig själv och sitt eget beteende och inställning.

På mindfulness-terapin har jag lärt mig att lägga ner tankarna i påsar, och ta upp en i taget och bearbeta den. Ett projekt per påse, en tanke per påse, inte alla nerslängda i en sopsäck huller om buller. På det sättet är det möjligt att ha många bollar i luften (många metaforer här) utan att bränna sig och att låta negativitet eller bitterhet få plats.
Man gör ett val, för man bestämmer alltid över sig själv och sin egen attityd.

Jag lyckas inte alltid, och jag är inte alltid en tia i service skills heller, ibland är jag människa och faller igenom och blir irriterad eller ledsen eller trött eller känner jag bara för att koppla sladdar i nån källare. Men det är inget permanenttillstånd.
När man tittar sig i spegeln ska man vara nöjd med den man är, som arbetskollega. Man ska fråga sig ” Är jag prisvärd? Gör jag alltid mitt bästa, är lojal och trevlig?” Svarar jag ja på sista frågan kan jag med all säkerhet svara ja på den första.
Så tänker jag. Funkar bra.