Längdskidåkning är en skonsam motionsform. Här är det Frida Lindström som skjuter på i spåren.
1 av 5: Längdskidåkning är en skonsam motionsform. Här är det Frida Lindström som skjuter på i spåren. Foto: Jonas Kullman
"Tryck ifrån – och njut!"<br>Elisabeth Hansson intruerar i längdspåret.
2 av 5: "Tryck ifrån – och njut!"<br>Elisabeth Hansson intruerar i längdspåret. Foto: Jonas Kullman
Med sikte på Bergsstugan vid Fröå Gruva.
3 av 5: Med sikte på Bergsstugan vid Fröå Gruva. Foto: Jonas Kullman
En alpin böna på väg att sadla om till längdloppa? Resporter Jenny Holmqvist satsar utförs.
4 av 5: En alpin böna på väg att sadla om till längdloppa? Resporter Jenny Holmqvist satsar utförs. Foto: Jonas Kullman
Det har aldrig varit trendigare eller enklare att ge sig ut i längdspåren.
5 av 5: Det har aldrig varit trendigare eller enklare att ge sig ut i längdspåren. Foto: Jonas Kullman

Åre – Sveriges alpina centrum på längden

ÅRE, SVERIGE. Längdskidåkning är en del av den svenska folksjälen.
Det har aldrig varit trendigare – eller enklare – att ge sig ut i spåren.
Och intresset för den klassiska motionsformen bara växer.
Något Åre har börjat ta på allvar.
Vi tog experterna till hjälp för att upptäcka Sveriges alpina centrum – på längden.

Åre är Sveriges mesta skidort. Här finns flest fallhöjdsmeter och backarna står i en klass för sig med svenska mått mätt. Men visst hör även längdutrustningen hemma i fjällpackningen.

- Man börjar vakna till och inse hur viktigt det är. Spåren i Åre blir bara bättre och bättre. Och här finns ju så fantastiska miljöer, säger Elisabeth Hansson.

Elisabeth, 42, är en framgångsrik orienterare som de senaste tre åren helt snöat in på längdåkning och nu i sitt jobb på Amer Sports mer än gärna delar med sig av sin passion.

- Längdåkning är bra för själen. Just här i Åre ligger många av spåren så att man kommer upp på fjället och verkligen kan insupa fjällvärlden. Det är magiskt, fortsätter hon.

Vålådalen är klassisk längdmijö

I Åre samlas de flesta turisterna i spåren vid Björnen. Och så gör också vi dag ett. Turen går under snötyngda granar mot Fröå gruva. "Tryck ifrån - och njut" hojtar Elisabeth när hon skjuter förbi med lekande lätthet och en skjuts i stegen som får mina egna krampaktiga försök att ta mig framåt att te sig som myrsteg.

Till saken hör att jag är mer än novis på det här med längd. Min erfarenhet sträcker sig till ett fåtal gånger som kan räknas in på ena handen. Men redan efter ett par kilometer med rätt instruktioner - och utrustning - känner jag att det börjar lossna. Och leendet börjar ta plats i mitt ansträngda anlete. Lagom när energin börjar sina dyker Bergstugan upp med löfte om en rejäl skidåkarlunch i genuin miljö.

För längdåkare som söker mer utmaning är Vålådalen det naturliga valet. Hit styr vi dag två. Den svenska fjällturismens vagga ligger ett par mil utanför Åre men är väl värd utflykten. För mer klassiskt än så blir det knappt.

Och spåren är klanderfria. Som djupa tågrälser skär de genom det gnistrande vita snötäcket. Här är det bara din egen ork och förmåga som sätter gränser.

- Spåren i Vålådalen är i toppskick. De håller världsklass, säger Elisabeth.

Skonsam motionsform

Vid sidan av naturupplevelsen är längdskidåkning rena hälsoelixiret. Som skonsam motionsform finns få aktiviteter som är lika effektiva.

Frida Lindström driver träningsanläggningen Ucsp där helheten står i fokus med kroppen som en enhet.

- Att träna kroppen som en enhet är det bästa vi kan göra. Och i skidspåret gör du just det samtidigt som du tränar kondition, styrka, rörlighet, balans och koordination, förklarar Frida och fortsätter.

- Längdåkning är både skonsamt för muskler och leder och samtidigt otroligt utvecklande för din fysik.

Jag börjar få slut på ursäkter. Är detta året då denna alpina böna blir en längdloppa?

 

LÄS OCKSÅ: 12 måsten i svenska fjällen

Åre

Resa dit: Flyg, buss eller tåg. Egen bil tar cirka åtta timmar från Stockholm.

Bästa tiden: Skidsäsongen startar i december och pågår april ut.

Äta: Här hittar du fjällvärldens bästa mat. Från det enkla till det exklusiva. Välrenommerade Fäviken Magasinet i Huså, ljuvliga fjällrestaurangen Buustamon, läckra Vinbaren och urmysiga Villa Tottebo för att välja några favoriter.

Bo: Allt från designhotell till pensionat och lägenheter, priser varierar från några hundralappar och uppåt.

Läs mer: www.are.se, www.valadalen.se, www.skistar.se, www.destinationfjällen.se

Lyckas på längden

Elisabeths 6 bästa tips för att lyckas på längden

1. Ta en lektion! Det absolut bästa sättet att utvecklas vare sig du är nybörjare i spåren eller har lagt år av spårmil i ryggen.


2. Filma din åkning för att få en ökad förståelse för din teknik i spåren.


3. Det handlar mycket om tyngdöverföringen. Våga glida på ett ben i taget. Och få till ett ordentligt frånskjut.


4. Våga åka med stora lugna rörelser. Tryck ifrån – och njut! Då blir du effektiv i dina rörelser. Undvik stress och hets.


5. Se till att ha en aktiv bål. Utan magstöd är det svårt att få till den rätta tekniken.


6. Ha tålamod. Det tar tid att lära sig. Det finns alltid detaljer som kan bli bättre. Öva, öva, öva!

Elisabeths 3 bästa längdupplevelser i Åre

Vålådalen
Spåret uppe på fjället är helt gudomligt. Det finns en släplift upp. Alternativt skidar du upp för egen maskin ett par kilometer. 6.5 kilometersspåret är ganska kuperat. Utsikten är helt makalös. Det finns också ett kortare alternativ om 3.5 kilometer som ringlar sig på en myr.
 

Edsåsdalen
Ligger i södra Årefjällen. Här åker man på södra sidan upp på fjället och får en vacker tur med sjöar och kalfjäll. Vägen upp är tuff men väl där är spåret relativt snällt. Väljer man i stället norra sidan är ett tips att besöka våffelstugan Vita Renen.
 

Ullådalen
Också här kommer du nära naturen och upp på fjället. Härliga vyer och fina spår.

Frida Lindströms 3 bästa övningar för längdskidåkare

1. Kettlebellsving

Svinga kulan rakt upp över huvudet genom att skapa kraft från höften. Låt kulan svinga tillbaka mellan benen utan att bromsa den med armarna. Kulan skall inte lyftas med armarna utan verkligen svingas med hjälp av höften.

2. Sneda crunches på bosu boll

Ligg på rygg på bosu-bollen med hälarna i kontakt med underlaget. Håll händerna rakt upp ovanför huvudet. För ena benet uppåt, böj och vrid samtidigt över magen och för arm mot ben. Återgå till startposition och upprepa för andra sidan.

3. Triceps i TRX

Stå i grundposition med raka armar i axelhöjd framför kroppen. Fall med rak kropp framåt genom att böja på armarna till det att handtagen kommer i nivå med öronen. Pressa armarna raka till startposition. Aktiverar även inre och yttre bålmuskulaturen.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Dröm dig bort med Allt om Resor! Se erbjudande