Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa resor i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
an easyjet plc flight attendant walks down the aisle of the aircraft during the company's inaugural flight from gatwick airport in the u.k., to domodedovo airport in moscow, on monday, march 18, 2013. easyjet plc's inaugural flight to moscow today will see the u.k. discount carrier go head-to-head with british airways as it targets a bigger share of europe's lucrative business-travel market. photographer: chris ratcliffe/bloomberg via getty images   publicerad text:  publicerad bildtext:värdefull. flygvärdinnor vet värdet av att en uniform inte bara ger en hygienisk fördel, utan att den också hjälper de anställda att upprätthålla professionell distans och disciplin. foto: getty images
an easyjet plc flight attendant walks down the aisle of the aircraft during the company's inaugural flight from gatwick airport in the u.k., to domodedovo airport in moscow, on monday, march 18, 2013. easyjet plc's inaugural flight to moscow today will see the u.k. discount carrier go head-to-head with british airways as it targets a bigger share of europe's lucrative business-travel market. photographer: chris ratcliffe/bloomberg via getty images   publicerad text:  publicerad bildtext:värdefull. flygvärdinnor vet värdet av att en uniform inte bara ger en hygienisk fördel, utan att den också hjälper de anställda att upprätthålla professionell distans och disciplin. foto: getty images
an easyjet plc flight attendant walks down the aisle of the aircraft during the company's inaugural flight from gatwick airport in the u.k., to domodedovo airport in moscow, on monday, march 18, 2013. easyjet plc's inaugural flight to moscow today will see the u.k. discount carrier go head-to-head with british airways as it targets a bigger share of europe's lucrative business-travel market. photographer: chris ratcliffe/bloomberg via getty images   publicerad text:  publicerad bildtext:värdefull. flygvärdinnor vet värdet av att en uniform inte bara ger en hygienisk fördel, utan att den också hjälper de anställda att upprätthålla professionell distans och disciplin. foto: getty images
an easyjet plc flight attendant walks down the aisle of the aircraft during the company's inaugural flight from gatwick airport in the u.k., to domodedovo airport in moscow, on monday, march 18, 2013. easyjet plc's inaugural flight to moscow today will see the u.k. discount carrier go head-to-head with british airways as it targets a bigger share of europe's lucrative business-travel market. photographer: chris ratcliffe/bloomberg via getty images publicerad text: publicerad bildtext:värdefull. flygvärdinnor vet värdet av att en uniform inte bara ger en hygienisk fördel, utan att den också hjälper de anställda att upprätthålla professionell distans och disciplin. foto: getty images

8 saker du inte visste om flyg – så säkert är det

Vi har kunnat läsa om flera flygkrascher på sistone. Men det är trots allt väldigt säkert att flyga.

Här är 8 saker som gör att du kan fortsätta känna dig trygg i luften.

1. Förra året var extremsäkert

2015 går till historien som ett år med rekordfå flygolyckor med dödlig utgång, enligt preliminär statistik från Aviation Safety Network (ASN).

"Sedan 1997 har snittsiffran över flygolyckor stadigt sjunkit, till stor del beroende på det säkerhetsarbete som internationella flygorganisationer och flygindustrin bedriver", säger ASN-chefen Harro Ranter i ett uttalande.

 

 

Foto: Olle Sporrong / Xp / Scanpix

2. Antalet olyckor minskar hela tiden

Antalet olyckor har minskat kolossalt. Mellan 1970 och 2010 tredubblades antalet kommersiella flygningar, enligt Aviation Safety Network.  Över samma 40-årsperiod har antalet olyckor i luften minskat   – för varje  rtionde.

 

 

3. Säkrare än någonsin att flyga just nu

Varje dag lyfter och landar ungefär 100 000 plan. Det  är extremt få  av dem som är med om någon typ av olycka. Tack vare bättre teknik och bättre plan  är det säkrare  än någonsin att flyga just nu.

 

 

Foto: Yannis Behrakis

4. Medierapporteringen har ökat

Däremot har medierapporteringen om flygolyckor ökat, vilket är en naturlig utveckling. För 25  år sedan fanns inga mobiler som tog bilder och publicerade videofilmer stup i kvarten. Inte heller fanns nyhetsrapportering dygnet runt. Därför kan vi läsa om fler flygincidenter nu, vilket gör att vi kanske upplever olyckorna som fler än förr.

 

 

Foto: John Bazemore

5. Säkrare att flyga än att åka bil

Den här har du säkert hört förr, men den  är lika sann för det. Sannolikheten att du dör i en bilolycka på väg till flygplatsen  är mer  än 20 gånger så  stor som att dö  väl på  flygplanet. Du  är till och med säkrare i luften  än i alla andra transportmedel.

 

 

6. Vad är turbulens?

Till och med den mest resvana flygresenären kan bli skakad av turbulens i luften. Men det är ingen fara. Turbulensen vilket orsakas av vind eller luftströmmar. Du kanske känner igen att planet ibland hoppar lite eller dramatiskt minskar i höjd. Det kan kännas obehagligt, men de goda nyheterna för den flygrädda  är att inget modernt flygplan någonsin har kraschat av turbulens i luften.

 

 

7. Njut – i luften har du bästa utsikten

Det  är i luften du har den vackraste utsikten. Njut av att se landskapet bli mindre och mindre under dig vid start, och tvärtom vid landning. Dessutom  är ingen annan plats bättre om du vill se en regnbåge . Normalt, när vi  är nere på  jorden, ser vi ju regnbågen som just en båge, på  grund av jordens form. Men uppe i luften  är en regnbåge formad som en cirkel. Har du tur kan du se planets skugga mitt i cirkeln.

 

 

Foto: Colourbox

8. Moln faller faktiskt ner

"Varför faller inte moln ner från himlen, som regnet?" Frågan  är faktiskt inte helt omotiverad. En trevlig sak ombord på  planet  är ju att se vackra moln på nära håll. Men  även om molnen ser lätta och fluffiga ut bär de på  en otrolig mängd vatten   – ett litet stackmoln bär på ungefär 500 ton. Och molnet ramlar faktiskt ner   men det  är små, små  droppar som  är så  långsamma att det ibland kan ta ett helt  år för ett moln att falla en meter.