Foto: Gian Ehrenzeller
 Foto: Gian Ehrenzeller

Heidi Wengs ursäkt till svenskan: "Jättefint"

Publicerad

OBERSTDORF/STOCKHOLM. Heidi Weng bjöd ett irriterat utspel mot Stina Nilsson efter premiären av Tour de ski.

Men ilskan brann ut snabbt – och Nilsson har sedan dess fått en personlig ursäkt från norskan.

– Det var jättestarkt, säger Nilsson.

Heidi Weng fick en tung start på Tour de ski. Den norska storstjärnan försvann redan i kvartsfinalen i den inledande sprinten i Lenzerheide – och efteråt var hon rejält irriterad.

Framför allt var det Stina Nilsson som Weng störde sig på. Weng upplevde nämligen att Nilsson hade blockerat hennes framfart.

"Förlåt för att jag var så arg"

– Jag blev stängd så att jag tappade allt fart - då hade jag inte en chans. Jag hade tagit det om jag inte hade blivit stängd, så det var väldigt irriterande, sa Weng efter loppet.

Men det är inte tal om någon konflikt mellan Nilsson och Weng. Den senare har nämligen bett om ursäkt för sitt mediala utspel.

– Det var jättefint. Tio minuter innan starten i förrgår kom hon och kramade om mig och sa: "Förlåt för att jag var så arg", säger Nilsson.

"Hade själv tänkt söka upp henne"

Och Nilsson valde att omedelbart förlåta sin norska rival.

– Jag vet att det kan vara hett efteråt. Man har mycket känslor, man är inne i sig själv. Jag tycker att det var jättestarkt av henne, säger hon.

– Jag hade själv tänkt söka upp henne. Jag vill inte att det skulle vara någon is mellan oss. Det var väldigt fint det som hände.

 

Vill du ha fler sportnyheter direkt i ditt dagliga flöde, sportälskare?

Följ SportExpressen på Facebook och Twitter – för en ännu större tillgång till de senaste och viktigaste nyheterna från sportvärlden.

Följ oss även på Instagram och ta del av älskade inslag som "Veckans kärleksbarn"!

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag