Foto: Gary Francis
 Foto: Gary Francis

Uppgifter: Armstrong erkänner doping i tv

Publicerad

Lance Armstrong har hårdnackat förnekat alla doping­anklagelser.

Men enligt uppgiftslämnare till AP och USA Today ska Armstrong ha erkänt doping i en intervju med Oprah Winfrey.

"Avslutade just en mer än två och en halv timme lång intervju med Lance Armstrong. Han kom REDO!", twittrade Oprah i natt.

På torsdagen ska en intervju med Lance Armstrong av Oprah Winfrey sändas i amerikansk press.

Intervjun genomfördes i går och enligt uppgifter till Associated Press erkände då Armstrong att han dopat sig för att vinna Tour de France.

Armstrong uppges också ha bett sin personal på hans Livestrong, hans välgörenhetsorganisation mot cancer, om ursäkt inför intervjun.

- Jag sa till henne att vi kan åka vart hon vill och att jag ska svara direkt, ärligt och öppet på hennes frågor. Det är allt jag kan säga, sa Lance Armstrong inför intervjun.

Tappade sina sju tourtitlar

I augusti i år fråntogs Armstrong sina sju Tour de France-titlar efter att ha befunnits skyldig till doping av USADA.

- Det är den mest sofistikerade, professionella och framgångsrika dopingprogram sporten någonsin har sett, sa USADA-chefen Travis Tygart då.

Armstrong och hans följe undvek att kommentera intervjun när de konfronterades av pressen i går.

"Han kom redo"

Däremot twittrade Oprah Winfrey så här efter genomförd intervju:

"Avslutade just en mer än två och en halv timme lång intervju med Lance Armstrong. Han kom REDO!"

I dag kommer Oprah Winfrey intervjuas i CBS där hon ska berätta om intervjun Armstrong.

LANCE ARMSTRONG-SKANDALEN

  • Lance Armstrong vann under perioden 1999-2005 sju Tour de France-titlar. Armstrong tackade sedan för sig, för att 2008 göra comeback. Året efter slutade han trea i Tour de France.
  • 2010 fick det amerikanska cykelförbundet ett mejl från Armstrongs stallkamrat Floyd Landis som anklagade Armstrong för att ha dopat sig. Den amerikanska antidopingbyrån Usada inledde en granskning av Armstrong.
  • I augusti 2012 gav Armstrong upp kampen mot dopingbyrån vilket fick som följd att Usada stängde av honom på livstid från all elit­idrott.
  • Usada meddelade även att de drog tillbaka Armstrongs samtliga titlar.
  • Senare, i oktober, släppte Usada sina bevis mot Lance Armstrong. Bland annat vittnade elva av Armstrongs tidigare lagkamrater i US Postal Service mot honom. I slutet av månaden stängde UCI, internationella cykelförbundet, av Armstrong på livstid.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida