Foto: Robert Granström / Scanpix
 Foto: Robert Granström / Scanpix

TV4 planerar att sälja förlusttyngda C More

Publicerad

Man har precis investerat 1,3 miljarder kronor i rättigheterna till elitserien.

Men enligt källor till Expressen planerar TV4 gruppen nu att sälja tv-kanalen C More - som sedan en lång tid tillbaka sänt just den svenska ishockeyn.

- Inga kommentarer, säger Tor Odland, kommunikationsansvarig hos delägaren Telenor Group.

TV4 har under de senaste åren inte lyckats med att göra C More, tidigare Canal Plus, lönsamt.

Den stora negativa posten i TV4 AB:s bokslut i somras blev just C More, som gjorde en förlust på hela 295 miljoner kronor.

Därför ska nu TV4-gruppen vilja få ut hela betalkanalen - både sport och film - på marknaden.

Ett oväntat beslut då TV4 nyligen lyckades vinna striden med schweiziska Kentaro om rättigheterna till elitserien i ishockey. Enligt uppgifter till Expressen betalade man omkring 340 miljoner kronor per säsong, eller 1,3 miljarder kronor under fyra år, för den affären. Då förutsattes det att rättigheten till stor del som vanligt skulle placeras i just C More, som specialiserat sig på elitserien i ishockey.

Betalade 787 miljoner

Magnus Törnblom, på TV4;s kommunikationsavdelning säger i ett svar till Expressen:

- Vi kommenterar aldrig rykten och spekulationer. Vi har hör dessa tidigare men kommenterar de inte nu heller.

2010 köpte norska Telenor in sig i C More då man betalade 787 miljoner kronor för 35 procent av tv-kanalen.

Telenor är dock också förtegna när Expressen ringer.

- Jag måste få be att ringa tillbaka till dig, säger kommunikationsansvarige Tor Odland först.

 

När han några minuter senare ringer tillbaka svarar Odland bara kort:

- Vi kommenterar inte rykten på marknaden.

Men du dementerar inte uppgiften?

- Som sagt, vi kommenterar inte detta, säger Odland.

TV4 köpte C More - som då hette Canal Plus - av tyska ProSieben 2008.

Expressen har sökt TV4:s styrelseordförande Jonas Bonnier, TV4:s vd Casten Almqvist och C Mores:s vd Johan Kleberg för en kommentar.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag