Tomas Thells företag Hingstdepån har betäckningsrätterna på flera av de största franska stjärnorna. Foto: Kanal 75
Tomas Thells företag Hingstdepån har betäckningsrätterna på flera av de största franska stjärnorna. Foto: Kanal 75

Intresset att betäcka med stjärnan enormt

Publicerad

Franska vintermeetinget börjar lida mot sitt slut. Samtidigt kickar avelssäsongen i gång för de franska topphingstarna. Efter Bold Eagles sanslösa vinter är intresset att betäcka med honom större än någonsin.

Trots det tjänar inte Hingstdepån i Östergötland, som tillhandahåller tjänsten att betäcka med de populäraste franska hingstarna, några enorma pengar.

– Vi har haft det jävligt tufft, men nu har det gått bättre de senaste åren med ökat intresse och så, berättar ägaren Tomas Thell.

Hingstdepån i Östergötland är ett familjeföretag som startades upp i början av 2000-talet med fokus på franska avelshingstar. Efter mångårig rutin i branschen har man lyckats knyta till sig affischnamn som bland annat Bold Eagle, Ready Cash, Up and Quick och Timoko.

– Jag har hållit på sen 1986 med det här och har man hållit på så länge så har man goda referenser. Men då gäller det att sköta sådana också, förklarar Tomas Thell.

"Dräktigheten över 20 procent bättre"

Den franska avelssäsongen har precis startat igång - och intresset för att betäcka med till exempel Bold Eagle är mycket stort, 2016 har 400 uppfödare önskat plats och 52 är utvalda.

– Vi är fullbokade i år och inför 2017 har vi 104 preliminärbokade redan nu, långt mer än så många platser som vi får där nere. Hur många platser vi får och vad kostnaden blir får vi besked om i höst.

Hur går processen till när en stoägare kontaktat er?

– Normalt sett på samma sätt som i Sverige, vi sänder bokningskontrakt på den hingst man önskar. Men när det gäller Bold Eagle och Ready Cash 2016 då har fransmännen valt ut vilka ston som får betäckas. Vi rekommenderar till att stalla upp stoet i Frankrike, speciellt om hon är ett gallsto så det blir betäckning med färsk sperma. I många fall finns inte fryst sperma från vissa hingstar.

– Men i de fall där hingsten fungerar med fryst sperma så kan man betäcka i Sverige, men det sistnämnda blir oftast ett dyrare alternativ för stoägaren. Vår önskekund är en stoägare som redan har sitt sto uppstallat i Sverige, då finns redan den kostnaden - som sedan blir billigare i Frankrike.

"Haft det jävligt tufft
"

Att betäcka med Bold Eagle kostar det här året drygt tusen euro i bokningsavgift och sedan 7000 euro vid levande föl-avgift. Trots det regnar det inte pengar över Hingstdepån.

– Vi har haft det jävligt tufft, men nu har det gått bättre de senaste åren med ökat intresse och så, det är väldigt roligt. Vi får mellan 600 till 800 euro i provision per levande föl, men då ska en del kostnader betalas. Tack vare ökat intresse för franska hingstar, som med svenska mått mätt är ganska billiga i sammanhanget, så fungerar verksamheten nu.

Tomas menar på att det finns andra fördelar med betäckning av att stalla upp sitt sto i Frankrike.

– Frugan aldrig frågat om att titta på föl i Sverige men när de står i Frankrike frågar hon om vi inte ska åka ned och titta. Det är billigt att åka dit och det är väldigt vackert i Normandie, så det finns mervärde för stoägarna, skrattar han.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag