ATG: "Vi övervakar hela tiden våra pooler"

Publicerad

ATG har de senaste åren skrivit om sina avtal med internationella partners för att öka intäkterna till trav- och galoppsporten samt för att minimera risken för oegentligheter.

Ett land som synts till frekvent i vinstlistorna är Belgien – senast i lördags då spelare via PMU Belge hade tillsammans hela 534 rader med sju rätt och vann över två miljoner kronor.

Finns det anledning för oro hos svenska kunder?

– Vi övervakar hela tiden våra pooler och söker efter avvikande spelmönster som bryter mot våra vadhållningsbestämmelser, säger ATG:s informationschef Patrik Brissman.

Flera bolag har stängts av för att ha brutit mot systembegränsningarna de senaste åren och avtalen har skrivits om för att gynna den svenska travsporten. Snackisen för dagen är alla vinster till Belgien under 2016 – vilka uppgår till 33 miljoner kronor i synliga vinster i vinstlistorna – där vinster upp till ett visst belopp redovisas.

– Utan att ge mig in på exakta siffror så är svenskarna mest ”vinstrika”, följt av våra nordiska grannar, Norge och Finland. I lördags gick till exempel drygt 18,8 miljoner kronor av V75-potten till norska spelare. Därefter kommer Danmark och Belgien. Vår belgiska partner, har som övriga partners, skrivit på ett avtal där det tydligt framgår att rabatter är förbjudna och att svenska kunder inte får rekryteras, säger ATG:s informationschef Patrik Brissman.

Ökade intäkter av utlandsspelet Hur mycket har Belgien omsatt på svenskt trav i år?

– Rent generellt sett så har omsättningen från våra utländska partners gått ner under 2016, då vi i dag har färre partners än 2015. Omsättningen under första halvåret sjönk från 1 628 miljoner kronor (2015) till 1 196 miljoner kronor. Intäkten från det utländska spelet till ATG och svensk trav- och galoppsport har dock ökat under perioden, från 79 miljoner kronor till 81 miljoner kronor. Men hur mycket varje partner omsätter redovisar vi inte av konkurrensskäl.

”En oro vi tar på största allvar”

Är ni rädda för att Belgiens vinster sticker i ögonen på vanliga ATG-kunder?

– ATG arbetar sedan många år på en global marknad. I våra avtal med våra utländska partners står det klart och tydligt att rabatter, så kallade rakebacks, är förbjudna och att det är förbjudet att rekrytera svenska kunder. Vår internationella affär engagerar en mindre grupp av våra kunder; här finns ett intresse och vi får frågor som vi försöker besvara utan att riskera kundsekretessen eller avslöja uppgifter som kan skada vår affärsverksamhet. I våra vinstlistor så har vi också valt att öppet redovisa vinster till internationella partners över ett visst belopp, varför ämnet blossar upp ibland, till exempel nu när belgiska kunder vann i helgen. Detta är en oro som vi självfallet tar på största allvar, som jag upplever att vi har lyssnat på och tagit till oss av, och som bland annat låg till grund i att vi införde nya affärsmodeller för att minimera risken att utländska kunder ska kunna erbjudas rabatter.

”Rabatter är förbjudna”

När avtalen gjordes om och blev bättre för ATG och därmed svenska travsporten eliminerades alla möjligheter till eventuellt rakebacks.

Känner ni er fortsatt trygga i det?

– Det finns två övergripande syften med våra internationella affärsmodeller. Det första är att säkerställa att våra pooler är sunda och att spelet sker på lika villkor. Den så kallade nettomodellen, om inte omöjliggör, så minskar den i alla fall risken för att rabatter erbjuds utländska kunder. Återigen, det står tydligt i våra avtal att rabatter är förbjudna och att svenska kunder inte får rekryteras. Samtidigt finns det inga vattentäta modeller, det går aldrig att lämna några garantier, det kan ingen, oavsett verksamhet. Men finner vi att avtalsbrott förekommer så agera vi förstås. Det andra syftet är att den internationella affären ska inbringa högre intäkter till ATG och trav- och galoppsporten. Och det gör den, under första halvåret var både intäkterna och marginalerna (6,8 procent) högre i jämförelse med samma period i fjol.

”Bra att det finns engagemang”

Vissa menar på att det "bara är en tidsfråga innan ett pressmeddelande kommer från ATG". Är oron befogad hos svenska kunder? Finns det något att oroa sig över?

– Det är bra att det finns ett engagemang i frågan, och återigen uppmanar jag alla som har bevis - hör av dig till oss! Jag kan av förståeliga skäl inte ge mig in i detaljer över hur våra säkerhetsrutiner ser ut. Men vad jag kan säga är att vi hela tiden övervakar våra pooler och söker efter avvikande spelmönster som bryter mot våra vadhållningsbestämmelser, oavsett om spelet är inlämnat i Osby eller i Oslo. Vi utvärderar hela tiden också vårt arbetssätt och våra regler och finner vi att vi behöver ändra något så kommer vi att göra det. Som sagt – det viktigaste är att vi gör vårt yttersta att säkerställa att våra pooler är hållbara och sunda och att spelet sker på lika villkor, så att alla våra kunder – från småspelare till storspelare – har chansen att förverkliga sina vinstdrömmar.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag