Foto: Daniel Maurer / AP TT NYHETSBYRÅNFoto: Daniel Maurer / AP TT NYHETSBYRÅN
 Foto: Daniel Maurer / AP TT NYHETSBYRÅN
Foto: Mike Nelson / Epa / Tt / EPA TT NYHETSBYRÅNFoto: Mike Nelson / Epa / Tt / EPA TT NYHETSBYRÅN
 Foto: Mike Nelson / Epa / Tt / EPA TT NYHETSBYRÅN
Foto: Shopland/Bpi/Rex/Shutterstock / SHOPLAND/BPI/REX/SHUTTERSTOCK/IB REX FEATURESFoto: Shopland/Bpi/Rex/Shutterstock / SHOPLAND/BPI/REX/SHUTTERSTOCK/IB REX FEATURES
 Foto: Shopland/Bpi/Rex/Shutterstock / SHOPLAND/BPI/REX/SHUTTERSTOCK/IB REX FEATURES

Sjarapovas chock – när hon såg bilden

Publicerad

Hennes närvaro på Mutua Madrid Open kommer att överskugga all annan tennis.

Men själv har skandalstjärnan Maria Sjarapova valt att uppmärksamma att hennes bröst kan ha blivit digitalt förstorade på den officiella turneringspostern.

"De gav mig en bra push up-behå", skriver Sjarapova på Twitter.

Maria Sjarapova straffades med en avstängning när hon testade positivt för meldonium i början av 2016. Och hennes comeback till sporten blev extremt kontroversiell.

Hon fick plats på turneringen i Stuttgart via ett wildcard. Men hennes första match efter avstängningen, mot italienskan Roberta Vinci, blev överskuggad av konkurrenternas ilska över att hon överhuvudtaget fick spela.

– Jag tycker att det är skamligt att WTA marknadsför en spelare som har testats positivt. Det är helt normalt att folk pratar om henne - hon är en stor mästare - men att göra massor av reklam för hennes comeback... Jag tycker det är fel, sa den franska stjärnspelaren Alize Cornet.

Kommenterar postern

Sjarapova har dock tagit lätt på de starka känslorna som har omgärdat hennes återkomst. Nu gör hon sig redo att spela ännu en turnering – prestigefulla Mutua Madrid Open. Återigen har hon fått kvalificering via ett wildcard.

Och reklamen för hennes medverkan har ännu en gång blivit uppmärksammad. Sjarapova har själv anmärkt att arrangörerna verka ha retuscherat sin officiella poster för att ge ryskan större bröst.

"När turneringspostern ger dig en bra push up-behå", skriver Sjarapova på Twitter jämte en bild på postern ifråga.

 

"Om jag ska vara ärlig..."

Turnerings-vd:n Gerard Tsobanian hävdar dock att man inte dragit nytta av Sjarapovas skandalstämpel i sin marknadsföring.

– Vi har inte bjudit in henne för att sälja biljetter, det här gör inte sån stor skillnad, om jag ska vara ärlig. Och det hjälper inte till alls när det gäller sponsorer. När jag bjöd in henne gjorde jag inga kalkyler över den kommersiella aspekten, säger Tsobanian till El Pais.

– Maria har avtjänat sitt straff och har all rätt att spela.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag