Xirayas de San Luis visar upp sina nya dräkter.
Xirayas de San Luis visar upp sina nya dräkter.
Bogota Humanas "nakendräkter."
Bogota Humanas "nakendräkter."

Skapar en ny storm med sina cykeldräkter

Publicerad

2014 skapade Bogota Humana storm i cykelvärlden med sina omtalade "nakendräkter".

Nu håller det argentinska laget Xirayas de San Luis på att göra samma sak med sitt nya iögonfallande ställ.

"Du måste skoja. En dräkt med äggstockar?!", skriver den tidigare toppcyklisten Marijn de Vries på Twitter.

Under Giro de Toscana 2014 skapade det colombianska proffscyklistlaget Bogota Humana rubriker över hela världen. Det berodde dock inte på några framgångar i tävlingen - utan på vad deras åkare hade på sig.

Framtill var dräkterna designade som en naken kvinnokropp och diskussionen blev så het att till och med det internationella cykelförbundets ordförande, Brian Cookson, var tvungen att uttrycka sin åsikt i frågan.

– Den är helt oacceptabel bortom all anständighets gräns, sa han då.

Jämför dräkten med Grateful Dead

Nu håller ett argentinsk cykellag på att återupprepa mediastormen med en minst lika iögonfallande dräkt. Det är det argentinska laget Xirayas de San Luis som nyligen presenterade sina dräkter för den kommande säsongen - och det blev genast en stor nyhet i cykelvärlden.

Dräkterna är väldigt färgglada och flera profiler i cykelvärlden menar att mönstret påminner om kvinnans anatomi.

"Om Jerry Garcia (Grateful Dead-gitarristen) lärde ut anatomi", skriver VeloNewsjournalisten Dan Wuori på Twitter och refererar till de psykedeliska färgerna som pryder dräkten.

"Du måste skoja. En dräkt med äggstockar?!", skriver den tidigare toppcyklisten Marijn de Vries.

Kallar dräkten för en av årets snyggaste

Laget har inte gått ut officiellt med vad tanken bakom den uppmärksammade dräkten var, men klart är att de har fått mycket uppmärksamhet. Flera cykeltidningar skriver om den och prowomenscycling.com kallar den för en av årets snyggaste dräkter.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida
ANNONS: