Grabbarna i Bara GIF P96, som består av 17 spelare, har 13 loggor på tröjorna samt två på shortsen. "Vi satsar på att ha många sponsorer som betalar en rimlig summa". Foto: Lasse Svensson
Grabbarna i Bara GIF P96, som består av 17 spelare, har 13 loggor på tröjorna samt två på shortsen. "Vi satsar på att ha många sponsorer som betalar en rimlig summa". Foto: Lasse Svensson

Bara världsmästare på reklam

Publicerad
Uppdaterad
De är inte bara duktiga på fotboll.
Nu tar Bara GIF:s 13-åringar upp kampen med världsettan Mjällby - om vem som är bäst på reklam.
- Vi har också 13 loggor på matchtröjan, säger tränaren Jimmy Henriksson.
Det är den brittiska tidningen The Guardian som listat vilken klubb i världen som har flest reklamloggor på matchtröjorna.
Segern gick till Mjällby AIF.

Tuff konkurrens

Nu får de konkurrens om guldet av Bara GIF.
– Det måste betyda att vi också är världsmästare!, säger Jimmy Henriksson.
Grabbarna i laget, som består av 17 spelare, har 13 loggor på tröjorna samt två på shortsen. Förklaringen är enkel – pengar.
– Vi satsar på att ha många sponsorer som betalar en rimlig summa.

Drar in 100 000

Mellan 3 000 kronor och 10 000 kostar det att synas på matchtröjan.
Totalt har laget fått in runt 100 000 kronor på två säsonger.
Pengar som gått till att bekosta turneringar, läger och domararvoden.
– Det är svårt att få ihop det ekonomiskt. Vill man göra något extra gäller det att plocka in sponsorer.
Pojkarna får också gratis träningskläder.
– Det är roligt att vara lite proffsiga. Många av killarna tycker att det är coolt att ha en massa reklam på matchkläderna.

Drömmen sprack

Jimmy Henriksson tror också att det gör laget mer attraktivt att vara med i.
Bara Gif P96 spelar i Sanktanserien D och förhoppningen om att gå upp ett snäpp till höstsäsongen sprack.
– Vår ambition är att vara bra – men då får man också möta bra lag.

Laddade

Första matchen spelas i dag mot Husie.
– Baragrabbarna är laddade. Målet är att vinna serien – och ha kul på vägen dit. Fast världsmästare i fotboll lär vi ju knappast bli, säger Jimmy Henriksson.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag