Foto: Green Peace på Youtube.com
 Foto: Green Peace på Youtube.com

Se den fräcka kuppen som ställde F1-jättarna

Publicerad

Formel 1-världens grädda stod uppradade när Greenpeace slog till.

Miljöorganisationen kapade prisutdelningen under belgiska grand prix genom att veckla ut en flagga som gick till frontalangrepp mot loppets huvudsponsor Shell.

– Vi är här för att låta fansen få veta vad det här företaget egentligen sysslar med, säger Julia Ritschard, medlem i organisationen, enligt F1fanatic.co.uk.

Prisceremonin i belgiska grand prix var i gång och stjärnorna Sebastian Vettel, Lewis Hamilton och Fernando Alonso stod uppradade på sina respektive pallar, när Greenpeace slog till.

Med hjälp av radiostyrd utrustning vecklade de ut protestflaggor längs räcket som skilde pristagarna från publiken.

Flaggorna pryddes av ett ansikte som var hälften isbjörn, hälften Shell-logga – en direkt attack på grand prix-tävlingarnas huvudsponsor.

"Vill visa sanningen"

En video av buset på Youtube visar hur en funktionär förtvivlat kämpar med att försöka slita bort flaggan, medan bland andra Vettel fnissar gott.

Greenpeace-grenen savetheartic.org låg bakom tilltaget, som kan ses här.

– Shell har spenderat miljontals kronor på det här loppet, för att försöka dra nytta av förarnas stjärnglans och låtsas att det är ett företag som förtjänar en plats på podiet. Men Shell har visat om och om igen att de kan ta de mest farliga genvägar för att få olja, medan isarna i Arktis smälter bort. Så vi är här för att låta fansen få veta vad det här företaget egentligen sysslar med och se till att sanningen bakom Shells projekt i Arktis är en del av loppet, säger Julia Ritschard, medlem i organisationen, enligt F1fanatic.co.uk.

Enligt Greenpeaces hemsida har Shell pungat ut över 5 miljarder dollar för att finansiera sina oljeborrningar i Arktis.

Shell har inte kommenterat händelsen, men Greenpeace påstår att två av deras medlemmar blev arresterade under grand prix-loppet efter att ha försökt hänga upp en protestflagga över en reklamskylt med Shell-tema i en av banans kurvor.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida