Foto: Felixracing.se.
 Foto: Felixracing.se.

Rosenqvist om banan: "Den är extremt farlig"

Publicerad

Felix Rosenqvist, 21, är inte bara motor-Sveriges kanske största talang, han är också en av de största stjärnorna.

I dag blev han tvåa i Macaus grand prix i formel 3.

Drömmen är att ta sig till formel 1, men Rosenqvist menar att Sverige är långtifrån att få en förare där.

– Det finns ingen stjärna, ingen som vet något. Alla vill till F1 men det finns ingen som kan leda vägen, säger han till SportExpressen.se.

Felix Rosenqvist har haft en strålande säsong i Europas formel 3-serie.

Totalt har det blivit fyra segrar, tio pallplatser och en fjärdeplats totalt.

I Macau, det inofficiella världsmästerskapet i formel 3, fortsatte han att imponera.

Under söndagen körde han i mål som tvåa, bakom Antonio Felix da Costa. Därmed blev han den första svensken på pallen på elva år.

"Klart man är besviken"

Men Rosenqvist var trots det något besviken efteråt.

– Det är den största tävlingen man kan köra under formel 1 egentligen. När man är så nära att vinna är det klart att man är besviken, säger han till SportExpressen.se.

– Men det är ändå fantastiskt att jag lyckades bli tvåa. Om några timmar kommer jag nog att vara glad att det gick så bra som det gjorde.

Vad fungerade för dig?

– Jag satsade på att vara i toppen. Det var mitt mål. Den sista delen av säsongen har varit riktigt bra, så det var väl egentligen ingenting oväntat.

Dödsfallen: "Är en risk"

Stadsbanan i Macau är känd för att vara en av världens mest utmanande.
Helgens tävlingar präglades av ett par tragiska olyckor.
Touring car-föraren Phillip Yau Wing-choi omkom i en krasch i fredags. Dagen innan omkom mc-föraren Luis Filipe de Sousa Carreira.

Rosenqvist säger att det var väntat.

– Det är förstås väldigt tråkigt. Men det är en risk man tar när man åker dit. Banan är extremt farlig. Så jag är egentligen inte förvånad, det har hänt tidigare.

– Det är ingenting man kan göra och ingenting jag tänker på.

"Drömmen är F1"

Rosenqvist siktar nu på att gå vidare från formel 3. Han funderar på att börja köra DTM, tyska standardvagnsmästerskapet, eller att fortsätta med formel.

I sådana fall är det Worldseries som gäller. Men för det krävs mycket pengar.

– Jag skulle vilja fortsätta klättra i formelserien. Men det är en sak att vilja något och göra något. Det är inte lätt i de ekonomiskt dåliga tiderna. Sverige är ett litet land. Men vi ska titta på det under vintern.

Vad är målet, F1?

– Det är helt klart drömmen att köra F1. Fråga vilken kille som helst som kör go-cart eller vilken klass som helst – F1 är målet. Men det krävs mer än bara talang för att nå dit. Man måste ha andra saker, som sponsorer och att komma från rätt land. Det är ganska mycket politik bakom som man inte ser.

Finland är ett land som är långt före Sverige i många motorsporter. Inte minst F1, där man har och har haft flera stjärnor.

"Mer avundsjuk i Sverige"

Enligt Rosenqvist har de lyckats att föra en tradition vidare, samt att de gamla F1-förarna har hjälpt de som velat komma upp.

– Finland har haft många F1-förare. När de har slutat har de fortsatt hjälpa unga förare med pengar, coachning och att få in kontakter med F1. Där är man mer ambassadörer. Alla förare har hjälpt till att försöka föra fram sporten i sitt eget land.

– I Sverige är man mer avundsjuk. Man tar hand om sitt eget och skiter i alla andra. Jag klandrar inte någon annan, men jag tror att det är så.

– Det finns ingen stjärna, ingen som vet något. Alla vill till F1 men det finns ingen som kan leda vägen.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag