Foto: FABRIZIO RADAELLI / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN
 Foto: FABRIZIO RADAELLI / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

Bra sits för Marcus Ericsson inför 2018

Publicerad

Allt började med McLarens missnöje med Honda-motorerna.

Nu kan förarbytena i F1-depån ge Marcus Ericsson chansen i ett toppstall.

Här är de åtta steg som tar Ericsson till Williams 2018.

Marcus Ericsson har en tuff säsong bakom sig i ett av de sämre stallen i formel 1. Och vi visste redan när Sauber meddelade att de skulle köra hela 2017 med en gammal Ferrari-motor att det skulle gå tungt, speciellt på banor som Spa och Monza där Marcus och teamkompisen Pascal Wehrlein var skrattretande långt efter.

Men årets säsong kan ändå sluta på bästa sätt för vår svenske stjärna. Sauber har värvat flera nyckelpersoner under sommaren och nyligen meddelat att det behövs ytterligare cirka 100 personer till teamet. Sauber har ett nytt motorkontrakt med Ferrari för 2018, då med en helt ny motor, och den nya bilen testas redan nu för fullt i vindtunnel. Sauber är, tillsammans med McLaren, det team som väntas ta störst kliv under vinterns utvecklingsperiod och stannar Marcus Ericsson i teamet kan det bli riktigt bra.

Ändå är det Williams-ryktet som kittlar allra mest. Williams tillhör de bättre teamen bakom de tre stora, Mercedes, Ferrari och Red Bull, och har även i år gjort många fina resultat. Snacket om Williams för Marcus Ericsson har kommit och gått de senaste åren och Ericsson var aktuell redan förra året då Mercedes ville värva Valtteri Bottas som rutinerad förare jämte nykomlingen Lance Stroll. 

Vem som kör vad i formel 1 är ofta en kedjereaktion och det är det här som ligger bakom att Williams nu vill ha Marcus Ericsson:

1) Mercedes. Mercedes-teamet gillar Valtteri Bottas och finländaren är på väg att teckna minst ett ettårskontrakt. Därmed måste också Williams definitivt se Bottas förlorad. Hade Mercedes ratat Bottas är jag säker på att finländaren haft en reträttväg tillbaka till Williams.

2) McLaren-Honda. McLaren och framför allt stjärnan Fernando Alonso ville bort från Honda-motorerna och har letat efter en väg ut hela säsongen. Till slut hittade de Renault som nu ska leverera motorer till McLaren från och med nästa säsong.

3) Toro Rosso. Red Bulls b-team Toro Rosso gick med på att ta över McLarens Honda-kontrakt för att ägaren Dietrich Mateschitz på sikt vill sälja hela teamet till Honda och och/eller förse Red Bull med riktigt bra motorer, om nu Honda får ordning på tillförlitligheten.

4) Carlos Sainz Jr. När Renault insåg att Toro Rosso-föraren Carlos Sainz Jr skulle sitta med en Honda-motor 2018 tvingades de att agera för att få den förare som de länge spanat in. Det finns en koppling mellan Nissan/Renault och Spanien som nu blir ännu starkare. Jag tror inte att McLaren kunde erbjuda Sainz Jr ett jobb 2018 – så det blev Renault.

5) Renault. Renault sitter bra till med Sainz Jr och Nico Hülkenberg som förare i flera säsonger. Men därmed sa också Renault nej tack till Robert Kubica, Jolyon Palmer, Sergio Perrez och några till. Att Renault valde Sainz Jr påverkar hela förarmarknaden i depån.

6) Sergio Perez. Force India-förare Sergio Perez är ute efter Kimi Räikkönens jobb i Ferrari och skriver därmed bara korttidskontrakt med team som han anser vara ett sämre alternativ. När Renault försvann är Perez aktuell för Williams men det troliga är att han stannar i Force India ett år till.

7) Williams. Om Williams vill byta ut Felipe Massa – och mycket tyder på det – behöver de på grund av sitt sponsorkontrakt med Martini en förare som är äldre än 25 år. Därmed försvinner alternativ som till exempel Pascal Wehrlein. Williams behöver också intäkter och Marcus Ericssons ekonomiska stöttning är betydande. Tillsammans med Sergio Perez är Marcus Ericsson därmed favorit till platsen bredvid Lance Stroll 2018.

8) Ferrari. Och så den kanske viktigaste brickan. Ferrari vill skola in en ersättare till Kimi Räikkönen hellre än att värva en rival till Sebastian Vettel. Det gör de säkrast genom att via sitt motorkontrakt med Sauber placera en eller två talanger där. Just nu pågår säkert en tuff förhandling om hur mycket Ferrari ska betala för att få sina förare i Sauber och hur mycket Marcus Ericsson därmed har att spela med i förhandlingarna med Williams. 

Sköter de svenska ägarna bakom Sauber-stallet det här rätt kan de dels få ordning på Sauber-teamet, en bra kontakt med Ferrari och placera Marcus Ericsson i ett riktigt bra stall. Och på sikt kan vi hoppas att Sauber blir en väg in i F1 för svenska förare som Joel Eriksson och Gustav Malja. Felix Rosenqvist? Ja, han skulle självklart platsa men Felix har ett samarbete med Mercedes som troligen istället leder honom till ett välbetalt jobb i Formel E.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag