Therese Johaug Foto: Hans Arne Vedlog / DAGBLADET EGNE BILDERTherese Johaug Foto: Hans Arne Vedlog / DAGBLADET EGNE BILDER
Therese Johaug Foto: Hans Arne Vedlog / DAGBLADET EGNE BILDER
Ernst Lersveen Foto: Tv2 / SKÄRMDUMPErnst Lersveen Foto: Tv2 / SKÄRMDUMP
Ernst Lersveen Foto: Tv2 / SKÄRMDUMP

Tv-profilens fynd kan avslöja Johaug-lucka

Publicerad

TV2-profilen Ernst Lersveen har hittat ett apotekskvitto som kan avslöja en lucka i dopingmisstänkta Therese Johaugs vittnesmål.

Enligt norska tidningen Verdens Gang har Lersveen lagt fram sitt fynd i hemliga möten med Antidoping Norge.

Ernst Lersveen har profilerat sig som den norske journalist som ställt de allra mest obekväma frågorna runt skandalerna som skakat norsk längdåkning. Han blev en kort period bojkottad av stjärnan Martin Johnsrud Sundby – och fick även kritik för hur han skötte utfrågningarna av dopingmisstänkta Therese Johaug.

När SportExpressen talade med Lersveen berättade han att han hade känt av irritation även från den norska landslagsledningen.

– De ser mig som en skit, som en bråkmakare, som en djävul. Jag har ställt för många frågor de inte tycker om, sa Lersveen då.

Hittade ett kvitto

Och nu har det framkommit nya uppgifter som lär göra Lersveen än mindre populär i skidkretsar. Tidningen VG rapporterar att Lersveen haft ett hemligt möte med organisationen Antidoping Norge. Under nämnda möte ska han ha visat upp ett kvitto som bevis på att någon köpte en tub Trofodermin medan det norska längdlandslaget fanns på plats i italienska Seiser Alm. Det ska då tilläggas att det var just Trofodermin, som innehåller den anabola steroiden clostebol, som blev Therese Johaugs fall.

Den här uppgiften går på tvärs med Johaugs vittnesmål. Hon hävdar att dåvarande landslagsläkaren Fredrik Bendiksen köpte Trofodermin några dagar senare, när landslaget var i Livigno. Men enligt VG har Lersveen inte lyckats att på ett trovärdigt vis binda kvittot till varken Johaug eller Bendiksen – och Antidoping Norge har avvisat kvittot som bevis.

"Jag har ingen kommentar"

När VG konfronterar Lersveen med uppgifterna vill han inte uttala sig om mötet med Antidoping Norge.

– Jag har ingen kommentar till den här saken, säger han.

Och hans arbetsgivare TV2 förnekar att mötet överhuvudtaget ägt rum.

– Vi har självfallet haft flera möten med Antidoping Norge, men ingen av våra reportrar har deltagit i några förhör, säger redaktionschef Espen Solbakken.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag