Foto: Nils Jakobsson
 Foto: Nils Jakobsson

Svenska skidåkare viker ut sig i kalender

Publicerad
Uppdaterad
Den nakna sanningen om svensk längdåkning?
Tja, ni har i alla fall garanterat aldrig sett liknande bilder på några av landets bästa skidåkare.
- Jag ser det mest som en kul grej i ett annars ganska trist längd-Sverige, säger VM-åkaren Jesper Modin.
Det är några av landets mest talangfulla åkare på herrsidan som tillsammans gjort en kalender fylld av ytterst avklädda bilder på sig själv.
Bakom projektet ligger åkaren Adam Johansson som fick idén för några månader sedan och kontaktade några av sina skidåkande vänner.
Nu är den klar.
Tror du det blir en storsäljare?
- Hmm. Det beror väl på om tjejerna tycker att vi är snygga på bilderna, säger Jesper Modin.
Vad tycker du själv?
- Det är nog inte upp till mig att bedöma (skratt).

Skänker pengar till fond

Men det finns också en allvarlig tanke bakom kalenderna. Delar av intäkterna går direkt till Christoffer Lindkvists rehabiliteringsfond.
- Christoffer är en åkare som jag tävlade mycket mot som junior. Han skadade sig så svårt i en bilolycka att han blev förlamad. Det här är ett sätt för oss att försöka hjälpa honom, säger Jesper Modin.
VM-femma i sprint fortsätter:
- Det kan vara bra att inse att längdåkning bara är en lek som vi håller på med. Det finns betydligt allvarligare saker här i livet.
Förutom Modin ställer bland annat landslagsåkarna Robin Bryntesson och Tiio Söderhielm upp på bilder i kalendern.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida