Rickard Olsson petas från SVT:s sändningar av Vasaloppet. Foto: / ANDERS YLANDER GT/EXPRESSENRickard Olsson petas från SVT:s sändningar av Vasaloppet. Foto: / ANDERS YLANDER GT/EXPRESSEN
Rickard Olsson petas från SVT:s sändningar av Vasaloppet. Foto: / ANDERS YLANDER GT/EXPRESSEN
Foto: /Ibl / /IBLFoto: /Ibl / /IBL
 Foto: /Ibl / /IBL
Foto: Henrik Hansson / HENRIK HANSSON EXPRESSENFoto: Henrik Hansson / HENRIK HANSSON EXPRESSEN
 Foto: Henrik Hansson / HENRIK HANSSON EXPRESSEN

Petade Olssons kritik: "SVT är som Sovjet"

Publicerad

Rickard Olsson petas från SVT:s sändningar av Vasaloppet.

Den åkande reportern tillkännagav nyheten på Twitter i går – och nu riktar han svidande kritik mot kanalen.

– SVT är en förkortning av Sovjet, säger Olsson till GP.

Uppladdningen inför Vasaloppet är i full gång, och det händer grejer nästan var dag kring den anrika tävlingen.

I dag berättade Vasaloppschefen Tommy Höglund att de har upptäckt ett fusk som är svårt att försvara sig mot, då en åkare har låtit en kompis bära sitt tidtagningschip.

– I de stora massloppen är det nästintill omöjligt att upptäcka, säger Höglund om det hela.

SVT petar Rickard Olsson

Men även på tv-sidan är Vasaloppet omskrivet redan nu. Detta sedan den folkkära reportern och programledaren Rickard Olsson petas från årets upplaga.

– Vi utvecklar hela tiden våra program, så nu hart vi valt att titta på den här rollen och bestämt oss för att vi ska testa lite nya lösningar. Så det är därför vi gör så här, vi vill testa annat, sa SVT:s projektledare Erika Christensson om beslutet i går.

Olssons kritik mot kanalen

Rickard Olsson själv är mycket kritisk till petningen, och menar att det år efter år varit en succé.

– Alla blir lika förvånade när jag säger att jag inte får åka i år. Alla undrar varför och jag svarar: "Jag vet inte". Producenten som bestämt det låter som Maud Olofsson i Nuonaffären när hon svarar. Hon säger ”Vi skruvar alltid på formen för att göra det bättre”. Här tar man ju bort något som uppenbarligen fungerat utmärkt och fått ett otroligt folkligt genomslag. Det producenten gör är inte att göra något bra bättre utan att byta ut den som gjort det. Det är inte att utveckla, det är att avveckla, säger han till GP.

Han menar att SVT inte lär ändra sig, och att han ser likheter med Sovjet.

– Det här är en för liten sak för en prestigefylld länsstyrelse som SVT. Men jag kan ju önska att de ändrar sig. Jag brukar ju halvt på skämt halvt på allvar säga att SVT är en förkortning av Sovjet. Icke vinstdrivande företag har en tendens att fungera mer som en slumpgenerator än företag som måste gå med vinst för att betala ut löner.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag