Ole Einar Björndalen har vunnit åtta OS-guld. Foto: CHRISTINE OLSSON/TT / TT NYHETSBYRÅNOle Einar Björndalen har vunnit åtta OS-guld. Foto: CHRISTINE OLSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Ole Einar Björndalen har vunnit åtta OS-guld. Foto: CHRISTINE OLSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Nu kopplas legendaren in i Kinas nya satsning. Foto: IMAGO SPORTFOTODIENST / IMAGO/NEWSPIX IMAGO SPORTFOTODIENSTNu kopplas legendaren in i Kinas nya satsning. Foto: IMAGO SPORTFOTODIENST / IMAGO/NEWSPIX IMAGO SPORTFOTODIENST
Nu kopplas legendaren in i Kinas nya satsning. Foto: IMAGO SPORTFOTODIENST / IMAGO/NEWSPIX IMAGO SPORTFOTODIENST
President Xi Jinping vill se 300 miljoner kineser på skidor. Foto: WU HONG / AP TT NYHETSBYRÅNPresident Xi Jinping vill se 300 miljoner kineser på skidor. Foto: WU HONG / AP TT NYHETSBYRÅN
President Xi Jinping vill se 300 miljoner kineser på skidor. Foto: WU HONG / AP TT NYHETSBYRÅN

Norske legendaren – i Kinas jättesatsning

Publicerad

Kina agerar inför OS på hemmaplan.

SportExpressen kan i dag avslöja att tidernas främsta vinterolympier har kopplats in – för att få 300 miljoner kineser på snö.

Han heter Ole Einar Björndalen.

– Jag ser verkligen fram emot det här projektet, säger Björndalen som gör sin första resa till Kina i vår.

Världens folkrikaste nation har bestämt sig för att satsa på skidor.

Kinas president Xi Jinping vill ha 300 miljoner kineser (ja, ni läste rätt) på snö så fort som möjligt och projektet ”Bring kids to the snow” har precis lanserats.

Och det är där Ole Einar Björndalen kommer in i bilden.

"Ska inspirera kineser"

43-åringen från Norge är tidernas främsta olympier med åtta guld, fyra silver och ett brons och nu kliver han in som ambassadör för Kinas nya satsning, som görs tillsammans med företagen Nordic Ways och Madshus.

– Det här är helt färskt, säger Björndalen när SportExpressen når honom.

– Vi vill helt enkelt lära kineser att åka skidor. Min sponsor Madshus har goda kontakter i Kina, relationerna finns redan där och nu ska jag involvera mig för att inspirera kineser att ge sig ut på snön.

Han fortsätter:

– De har inte lika goda skidtraditioner som vi har i Sverige och Norge, men det handlar om att ge dem fina skidupplevelser helt enkelt.

Skärmavbild från Madshus lanseringsfilm.

Kan utveckla sporten

Kina arrangerar vinter-OS 2022 och det är så klart anledningen till att Xi Jinping nu lanserar sin stora satsning. Men enligt Ole Einar Björndalen kommer han själv inte att jobba någonting med landslag och elitverksamhet, utan bara fokusera på bredden.

– Projektet genom Madshus är med fokus på bredd, det är inte riktat mot OS 2022. Det är i alla fall det som ska vara mitt uppdrag, säger Björndalen som planerar att göra sin första resa till Kina under våren.

Fram till dess kommer han att ha fullt fokus på sin egen satsning. Legendaren är fortfarande aktiv och laddar just nu för OS i Pyeongchang, som blir hans sista stora mästerskap.

Varför vill du jobba med Kina?

– Vinteridrotten är liten jämfört med sommaridrotten. Om vi kan få fler kineser att tävla i längdskidåkning och skidskytte, så är det en fördel för oss också. Vi har många nationer som tävlar, visst, men mängden aktiva just nu är minimal jämfört med många sommaridrotter, säger Björndalen.

– Om vi kan få med en stormakt som Kina kan det verkligen utveckla sporten.

Nordic Ways har i 15 år arrangerat Vasaloppet i Kina.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Vill du ha fler sportnyheter direkt i ditt dagliga flöde? Följ SportExpressen på Facebook, Twitter och Instagram.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag