Kritiken mot lättklädda bilderna – på skidorna

Publicerad

FALUN/STOCKHOLM. One Way Sports är ett finskt skidmärke som bland annat tillverkar stavarna som Charlotte Kalla använder.

I reklamtältet inne på VM-området i Falun gör man samtidigt reklam för skidor med lättklädda kvinnor på - något som upprör.

– Det är ett konstigt sätt att försöka lyfta intresset, säger landslagsåkaren Maria Rydqvist.

– Attraktiva kvinnor lockar alltid på många sätt, svarar företagets ägare Andreas Bennert.

Under skid-VM i Falun passar flera företag på att göra reklam inne på området.

I ett reklamtält finns märket One Way Sports - vars stavar Charlotte Kalla använder. Inne i tältet finns flera bilder på den svenska världsstjärnan som körde hem VM-guldet på tio kilometer fristil under tisdagen.

Dessutom visar företaget upp flera skidpar för nyfikna barn och vuxna. Två av paren pryds av bilder på lättklädda kvinnor i bikini.

En som reagerar på skidorna är tisdagens VM-fyra Maria Rydqvist. För några år sedan bloggade 32-åringen kritiskt mot en liknande reklam från One Way - och hon är förvånad över att attityden inte har ändrats.

- Jag skrev om det för tre år sedan och visste inte att de hade kvar dem fortfarande, säger hon till SportExpressen.

– Det känns lite konstigt att det skulle ske i Sverige. Det är ju ett finskt märke så jag vet inte om de har kommit lika långt i tänket.

Hur reagerar du när du ser bilden på skidorna?

– Det här hör inte hemma på ett par skidor, det är en tråkig kvinnosyn. Det känns inte direkt som 2015.

Vänder sig till 16-åringar

När SportExpressen träffar One Ways ägare och vd, tysken Andreas Bennert, är han oförstående till kritiken.

– De är inte riktigt avklädda. Det här är kvinnor i bikini, lite som surfstilen. Idén med de här skidorna - som bara är en liten del av vår kollektion – är att motivera och nå unga personer och åkare som inte åker längdskidor i dag, men som man kan nå från andra sporter. Vi erbjuder dem något nytt, coolt som ser annorlunda ut, säger han.

Hur motiverar man unga åkare med avklädda kvinnor på ett par skidor?

– Längdskidåkningen är generellt sett en traditionell sport. Den är känd i Skandinavien, men vi vet att det är svårt att motivera unga personer i 15 till 20-årsåldern för de åker snowboard eller spelar innebandy och fotboll i stället. De flesta unga tycker att sporten är mer för farmor och farfar. Då vill vi erbjuda en ung, modern look.

Om barn kommer in här ska de alltså bli mer motiverade när de ser de här skidorna?

– Nej, unga flickor och pojkar är naturligtvis inte målgruppen för detta. Det är en skejtskida för vuxna, inte för barn. När jag pratar om att motivera yngre åkare menar jag vuxna i 16 till 18-årsåldern som har körkort och får dricka alkohol. De är målgruppen.

Men nu är det VM och ni gör reklam i ett tält där alla får komma in och jag har sett barn som kommit hit och tittat på skidorna.

– Men vi pratar ju om en kvinna som står i bikini på stranden. Om det är det vi talar om så ska vi inte heller tillåta barn på en strand.

"Coolt och fräscht"

Maria Rydqvist har svårt att förstå Andreas Bennerts resonemang om att de avklädda kvinnorna ska bidra till ökat intresse för längdsporten.

– Det är ett konstigt sätt att lyfta intresset på, det tycker jag, säger hon.

Flera åkare använder ju det här märket - hur tror du att de ser på detta?

– De tycker nog att det är tråkigt. Det tror jag i alla fall.

Samtidigt menar One Ways ägare Andreas Bennert att kvinnorna på skidorna inte är avklädda.

– De är inte riktigt avklädda. När man tittar på surf- och snowboardkläder hittar man alla typer av galen design. Det är inte meningen att det ska vara sexistiskt, vi vill bara ha det ungt, coolt och fräscht.

Förstår du att människor reagerar på att ni har lättklädda tjejer på en skida?

– Det är inte naket.

Jag skulle säga att det är rätt så naket.

– Om jag ska vara ärlig är intresset väldigt positivt. Vi har människor som inte gillar den, men det är helt okej. Men det har varit extremt positivt och många äldre personer säger att det är intressant att vi satsar på något nytt som man inte har sett tidigare.

Du tycker inte att det är sexistiskt?

– Nej, absolut inte.

Hur motiverar du det?

– Sexistiskt skulle det vara om man går mer åt det nakna hållet, alltså helt naket. Här har vi en person från stranden. När man tittar på hela skidan är det en kvinna som står på stranden och det är palmer i bakgrunden. Men på grund av hur skidan ser ut kan man inte se hela bilden.

Ni har Charlotte Kalla på bild här inne och hon använder era stavar. Vet du vad hon tycker om det här?

– Vi har inte diskuterat det här med henne.

"Ska inte överdriva"

Fredrik Heikki på Nordic Trade är One Ways svenska agent. Han menar att samarbetet med företaget kommer att avslutas till sommaren.

– Vi kommer att avsluta vårt samarbete med dem i juni och har inte varit inblandande i produktvalen inför VM. Det där är en kontroversiell kampanj som skapar uppmärksamhet, som den gjorde för några år sedan. Vi tog beslutet från den svenska sidan att vi inte ska jobba med den typen av skidor längre, säger han.

Skidparen med lättklädda kvinnor har funnits i två säsonger. Men inför nästa år har företaget valt att plocka bort dem ur sortimentet.

– Det är en rolig produkt, men nästa år kommer den inte att vara en del av vår kollektion, säger ägaren Andreas Bennert och fortsätter:

– Vi har tio olika skidor och det här är en av dem, det är tio procent. Och den finns bara i en version, de andra finns i upp till 15 versioner. Så om man räknar totalt är det här säkert mindre än tre procent av hela vår kollektion.

Det låter som att du inte tycker att allt det här är en stor fråga?

– Nej, det är ingen stor fråga. Det är en liten satsning vid sidan om för att väcka intresse. Vi vill inte utöka kollektionen utan pratar bara om en skida. Vi ska inte överdriva det här.

 

TV: One Ways ägare och vd, Andreas Bennert, bemöter kritiken.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Kommentera och läs andras kommentarer Regler & villkor
Till Expressens startsida