Foto: Claudio Bresciani / Tt
 Foto: Claudio Bresciani / Tt

Här är Sveriges svar – på den norska kritiken

Publicerad

Norska skidförbundet höjer på ögonbrynen åt att Charlotte Kalla, Marcus Hellner och resten av svenska skidlandslaget sponsras av McDonald's.

Men kritiken får inget gehör hos de svenska längdstjärnorna.

– Det är ett väldigt konstigt uttalande, säger Calle Halfvarsson till SportExpressen.se.

– Jag har inga problem med att gå och äta på McDonald's, säger Emma Wikén.

Svenska skidförbundets sponsoravtal med McDonald's är inte ens en månad gammalt, men har redan rönt kontroverser. En av de kritiska rösterna stammar från vårt grannland.

Bernt Halvard Olderskog, kommersiell chef på norska skidförbundet, menar att hans förbund aldrig skulle acceptera McDonald's som sponsor – oavsett hur mycket pengar som erbjöds.

– Jag är överraskad. Vi hade aldrig velat förknippas med McDonald's på det sättet, sa Olderskog när SportExpressen.se pratade med honom under landslagslägret i Val Senales.

– Vi har sponsorer som står för sunda värderingar, som säljer till exempel frukt och grönt. Då hade det varit helt fel att börja samarbeta med en aktör som uppfattas stå på en motsatt del av skalan.

”Det får stå för norrmännen”

Men när Olderskog får mothugg när SportExpressen.se frågar ut den svenska längdskideeliten om samarbetet med McDonald's.

– Det var lite konstigt, att inga pengar i världen skulle räcka. Det är ett väldigt konstigt uttalande. Men jag accepterar att de tycker att det är fel. Då får de tycka det. Men vi tycker inte det. Det är inte så att bara för att vi är sponsrade av McDonald's att vi äter lunch där varje dag. Men de hjälper oss och stöttar oss i vår satsning, och jag tycker inte att det är något fel med det, säger Calle Halfvarsson.

– Jag har inga problem med att vara sponsrad av dem. Det får stå för norrmännen. Jag tycker att vi har ett bra samarbete med McDonald's, säger Marcus Hellner.

”Det enda som finns att äta”

Charlotte Kalla är inne på samma spår som sina manliga kolleger.

– McDonald's har en lång historik med IOK och funnits i sporten. Och jag hoppas att vi kan bidra till att lyfta de bra alternativen. Jag kan inte vara med att påverka vem som äter Big Mac, men det finns ju mycket annat på deras menyer. Vi i längdslaget kanske kan vara med och hjälpa folk att få upp ögonen, säger hon.

Både Emma Wikén och Ida Ingemarsdotter, som tog OS-guld i Sotji i stafett tillsammans med Kalla och Anna Haag, medger att de själva äter på McDonald's då och då.

– Det händer att när man är ute och reser ganska mycket som vi gör, så är det det enda som finns att äta, även om jag kanske inte äter där speciellt ofta, säger Ingemarsdotter.

– Jag har inga problem med att gå och äta på McDonald's, säger Wikén.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag