Charlotte Kalla tränar i Val Senales, med McDonalds-loggan på dräkten. Ett sponsoravtal som väcker förvåning i det västra grannlandet. Foto: Tomas PetterssonCharlotte Kalla tränar i Val Senales, med McDonalds-loggan på dräkten. Ett sponsoravtal som väcker förvåning i det västra grannlandet. Foto: Tomas Pettersson
Charlotte Kalla tränar i Val Senales, med McDonalds-loggan på dräkten. Ett sponsoravtal som väcker förvåning i det västra grannlandet. Foto: Tomas Pettersson
Bernt Halvard Olderskog, sponsoransvarig på norska skidförbundet. Foto: Tomas PetterssonBernt Halvard Olderskog, sponsoransvarig på norska skidförbundet. Foto: Tomas Pettersson
Bernt Halvard Olderskog, sponsoransvarig på norska skidförbundet. Foto: Tomas Pettersson

"De hade aldrig fått sponsra våra åkare"

Publicerad

VAL SENALES. För ett par veckor sedan blev det klart att McDonald's blir en av svenska längdlandslagets nya huvudsponsorer.

Det har väckt förvåning i Norge.

- Hur mycket McDonald's än ville betala skulle de inte få sponsra våra åkare, säger Bernt Halvard Olderskog, sponsoransvarig på norska skidförbundet,

Det var den 9 oktober som skidförbundet offentliggjorde att de skrivit kontrakt med snabbmatskedjan McDonald's.

"McDonald's går in som en ny stark, fräsch samarbetspartner och ger oss extra muskler i vår strävan att tillhöra världens bästa skidnationer", kommenterade då förbundets längdchef Johan Sares i ett pressmeddelande.

Nyheten blev direkt flitigt omdiskuterad inte minst i sociala medier då McDonald's lämplighet som sponsor till Charlotte Kalla & Co ifrågasattes.

På landslagslägret i Val Senales har åkarna för första gången tränat med snabbmatskedjans logotyp på sina dräkter.

Det har inte gått obemärkt förbi. Till exempel bland de representanter för norska skidförbundet som finns på plats.

- Jag är överraskad. Vi hade aldrig velat förknippas med McDonald's på det sättet, säger Bernt Halvard Olderskog, kommersiell chef på norska skidförbundet.

"Hade varit helt fel"

Varför inte?

- Det handlar om vilka signaler man vill skicka ut till folket. Och då har vi några värdegrunder som är väldigt viktiga för oss.

Till exempel?

- Vi har sponsorer som står för sunda värderingar, som säljer till exempel frukt och grönt. Då hade det varit helt fel att börja samarbeta med en aktör som uppfattas stå på en motsatt del av skalan.

Är det så du uppfattar McDonald's?

- Det företaget står för något som inte harmoniserar med sundhet. Vilket har dokumenterats många gånger.

"Får stå för dem"

Rikard Grip är förbundskapten för det svenska längdlandslaget. Han ser inga problem med att numera ha reklam för den nya samarbetspartnern på sina kläder.

- Nej, det gör jag inte.

Vad säger du om de norska reaktionerna?

- Det får stå för dem.

Men det är kanske inte så konstigt att många reagerar?

- Jag tycker att man lever lite i det förgångna om man anser att McDonald's bara erbjuder skräpmat. Det finns ju en anledning till att de är med på det här, för att förändra synsättet på den kost som de erbjuder.

Grip fortsätter:

- Sedan måste man ju förstå att åkarna inte ska leva på McDonald's-mat. Det viktiga med det här samarbetet är att McDonald's hjälper till att ge oss bättre ekonomiska förutsättningar för att bedriva vår verksamhet.

Hur har åkarna reagerat?

- Nja, det diskuterades lite om den debatt som dök upp på sociala medier. Men jag har inte upplevt att det varit något jättemotstånd till det här.

Äter du själv på McDonald's?

- Ganska ofta, faktiskt. Det blev två gånger förra veckan, säger Grip.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag