Foto: Nils Jakobsson
 Foto: Nils Jakobsson
Foto: Martti Kainulainen
 Foto: Martti Kainulainen

Halfvarsson stäms: "Ordentligt lurad"

Publicerad

Den svenska skidstjärnan Calle Halfvarsson stäms på 20000 kronor av en tidigare manager.

Men enligt den svenska skidstjärnan så har personen gått bakom hans rygg.

– Jag har blivit ordentligt lurad, säger han.

Calle Halfvarsson har haft en motig säsong så här långt. Han har drabbats av en rad sjukdomar och tvingades tacka nej till Tour de Ski. Och nu har han problem som inte rör hans skidåkning.

Dalademokraten var först att berätta att han har stämts på 20 000 kronor i Tingsrätten av en person som kallas sig för Halfvarsson tidigare manager. Personen i fråga ska använda ett sms från Halfvarsson som bevis.

Skidstjärnan själv bestrider kravet och skulden och hävdar i en skrivelse att managern har lurat honom på pengar.

– Vi hade ett samarbete förr. Han hjälpte mig med att fixa sponsorer, men vi hade ett samarbete utan kontrakt. Så för att göra en lång historia kort så har jag blivit lurad av honom, och det handlar om pengar och material. Det har inte skötts snyggt. Så vi avslutade vårt samarbete inför den här säsongen för att jag känner mig ordentligt lurad, säger Halfvarsson.

Bestämde sig för att avsluta

– Men nu försöker han hitta kryphål i det här och försöker sätta dig mig av konstiga skäl. Jag förstår inte det.

Halfvarsson berättar att mannen som i stämningsansökan påstår sig vara hans förra manager är en skidkompis som han har känt ett tag. De hade samarbetat professionellt ett tag, men allt eftersom säger sig Halfvarsson få reda att mannen har gått bakom ryggen på honom.

– Jag vill inte gå in exakt på vad som hade hänt, men jag hade fått nys om några saker, säger han.

Det var då, inför den här säsongen, som Halfvarsson bestämde sig för att avsluta samarbetet.

Det står i sms:et

Men personen säger sig ha ett sms som bevisning. Vad står det där?

– I sms:et skriver jag att han får fakturera 20000 kronor, tror jag det handlar om. Men det var på grund av att han påstod att han skulle fixa ett gäng sponsorer och jag trodde på honom i det här fallet. Så jag sa: "Vi avslutar samarbetet i dag, men om de här sponsorerna kommer in så får du fakturera 20000", därmed finns det sms:et.

– Sen pratade vi i telefon och han frågade: "kan jag fakturera nu?". Då svarade jag: "ja, du kan fakturera, men du kommer inte få några pengar utbetalt förrän de här pengarna har kommit in". Och det visade sig sen att det här var en ren blåsning. Jag har hört med företagen och det var bara påhitt från hans sida. För att lura mig.

"Ett knivhugg i ryggen"

Halfvarsson säger att han tycker att det känns tråkigt.

– Jag kände att jag måste vara schyst om de där pengarna kom in, om han har fixat det så ska han få en belöning. Likt förbannat så får man ett knivhugg i ryggen. Det känns tråkigt, vi var bra kompisar också.

Är du orolig för att han ska få rätt?

– Absolut inte, det finns inget kontrakt, utan det finns bara det här sms:et. Grejen är att han har blåst mig på det vi bestämde tillsammans. De här pengarna som två potentiella sponsorer som skulle gå in med, det blev inte av.

Går till motattack mot Halfvarsson

SportExpressen har varit i kontakt med mannen som lämnat in stämningsansökan mot Halfvarsson. Han delar inte Halfvarsson syn på vad som har hänt.

– Till en början är sjukt besviken på hans uttalanden och hur han säljer mig. Vi har varit goda vänner och jag har hjälpt Calle under cirka två års tid med allt från sponsorer till privata saker, säger han.

Mannen berättar att låtit Halfvarsson utnyttja hans lokal som förråd utan kostnad, fixat kontakter och sett till att han fått saker fixade gratis. Han säger också att han inte förstår vad Halfvarsson menar då han påstår att han skulle ha gått bakom ryggen på Halfvarsson.

När det kommer till de 20000 kronor som han har stämt Halfvarsson på så berättar mannen att han hade fixat ett möte med ett företag åt Halfvarsson, men då fick beskedet att han skulle bli utbytt.

– Många om och men senare så kommer vi överens om den här summan (20000), jag anser att han är skyldig mig mer, men det är en principsak. Så jag skulle få fakturera 20000 kronor omgående och det finns i sms:et jag använder som bevis. Han säger att jag får fakturera, sen ändrar han villkoren utan att vi är överens om det. Han säger att det endast gäller om hans nya managers kunde ro det i hamn. Det kan ju inte jag rå över. Det var otroligt fult gjort.

Mannen menar att Tingsrätten kommer att få avgöra vem av dem som har rätt i frågan.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida