Foto: Fredrik Sandberg / Tt
 Foto: Fredrik Sandberg / Tt
Foto: Fredrik Sandberg / Tt
 Foto: Fredrik Sandberg / Tt
Pär Andersson

Det är en uppvisning i sexism

Publicerad

FALUN. Norge har varit en självständig nation i 110 år.

Här i Falun känns det som om hela landet är en omogen tonåring som skulle må bra av minst en vallabuss full av uppfostran.

För herregud, varenda presskonferens är en uppvisning i sexism, pinsamheter och plumpa skämt.

Jag var på skid-VM i Liberec 2009.

En grå stad med ett grått väder och gråa hus i en grå del av Tjeckien.

Jag kommer så väl ihåg den första presskonferensen jag var på, där hela det norska landslaget kom in i lokalen iklädda någon slags tuppmössor i norska flaggans färger.

Alla skrattade, jag ska erkänna att jag också log åt den kontrast som fanns mot den svenska truppens betydligt stelare tillställningar.

Men här i Falun, sex år senare, har det spårat ur fullständigt.

Visserligen är tuppmössorna borta (som tur är), men i stället fylls presskonferenserna med frågor om dejtingappar, stringtrosor och sexanspelningar.

Och alla skrattar nu också.

Mognadsbetyg: Överkorsad geting.

Vad hade Kalla svarat?

Som på fredagens presskonferens där en reporter på VG ställde följande fråga till Therese Johaug, en av världens tre bästa kvinnliga åkare, angående landslagets vita dräkter som av vissa anses alltför genomskinliga.…

- Marit Björgen sa till NRK för några dagar sedan att i och med att era dräkter har en rödfärgad bakdel, så skulle man kunna åka i stringtrosor. Så då vill jag fråga dig, Therese, vilka underkläder föredrar du att ha under dräkten?

Tänk er den frågan från en svensk journalist till Charlotte Kalla.

Tänk er gatloppet i sociala medier.

Tänk er Charlotte Kallas blick fylld av förakt.

Vilket så klart är den naturliga reaktionen på en sån fråga.

Inte att som Therese Johaug, Heidi Weng och de andra uppe på podiet fnittra förtjust när frågan ställs.

- Jag föredrar boxer. Det är perfekt, blev Johaugs svar.

Och alla skrattar. Igen.

Lämna tonåren

Petter Northug då? Ja, han har ju i och för sig tonat ner sin kaxighet rejält, men å andra sidan har de stora snackisarna efter hans presskonferenser handlat om dejtingappen Tinder och ett skämt med sexuella anspelningar om den svenska silvermedaljören Stina Nilsson, 21.

Så vems är då felet?

De norska åkarnas? De norska journalisternas? Vi i svensk media som glatt skriver om dessa plumpa presskonferenshändelser eftersom läsarna verkar gilla det?

Antagligen är det en kombination av alla tre.

Men nästa gång jag går på en norsk presskonferens hoppas jag att frågorna och svaren har lämnat tonåren.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida