F1-legendaren Niki Lauda Foto: JASON CAIRNDUFF / REUTERS BILDBYRÅN
F1-legendaren Niki Lauda Foto: JASON CAIRNDUFF / REUTERS BILDBYRÅN
Magnus Nyström

Låter som en gnällig och gammal gubbe

Publicerad

En snygg bil eller en säker bil?

Valet borde vara självklart.

Men allt är inte självklart i Formel 1-världen.

Även om förnuftet segrade - den här gången.

Första gången du ser Formel 1 i verkligheten så blir du verkligen förbluffad över farten.

Det spelar ingen roll hur många gånger du har sett det på tv.

Tv-sändningar ger inte den verkliga bilden av hur vansinnigt fort det går.

Dagen före fredagens träning fick jag dessutom förmånen att få promenera runt hela Hungaroring tillsammans med Marcus Ericsson och lära mig hur snäva vissa kurvor är.

Vi vanliga Svenssons skulle dra igenom där i kanske 50 km/h och tycka att "herrejävlar vad det går undan" och hade vi haft med oss någon i passagerarsätet så hade vi fått höra:

- Sakta ner för helvete!

 

Formel 1-stjärnorna drar igenom samma smala passager i mer än dubbla hastigheten.

Dessa balanskonstnärer är hela tiden på gränsen till vad som är möjligt att göra.

Och ibland går det över gränsen.

Som på fredagens träning då italienaren Antonio Giovinazzi, som fick träna i stället för den ordinarie föraren Kevin Magnussen, kvaddade bilen i banans elfte kurva.

Giovinazzi klarade sig bra från allt - utom möjligen Magnusens vrede.

På eftermiddagens träning var det Marcus Ericssons stallkamrat Pascal Wehrlein som kvaddade bilen rejält. 

Krascherna underströk återigen den ständigt närvarande faran i den här sporten.

Hur lätt det kan gå fel.

 

Så med tanke på det borde säkerheten alltid vara högsta prioritet - för alla.

Men så är det inte.

Beskedet att Formel 1 nästa säsong inför säkerhetssystemet Halo, en båge runt cockpit, har inte tagits emot med glädje av alla.

Förre världsmästaren Niki Lauda har gått så långt att han påstår att det nya säkerhetssystemet kommer att "förstöra Formel 1:s chanser att locka nya fans".

Han menar att flera olika säkerhetssystem för att skydda förarna från framför allt "flygande objekt" har testats och att det bästa ännu inte hittats.

- Vi ska jobba för förarnas säkerhet, men detta är en överreaktion som förstör Formel 1:s DNA, menar Lauda.

Med all respekt för legendaren Lauda, han låter lite som en gnällig, gammal gubbe. 

 

Ja, det här är lite som att någon skulle säga: "hockeyn var bättre när alla lirade utan hjälm och hjälmarna har tagit bort sportens DNA".

Det kom klokare ord från en annan före detta världsmästare. Spanjoren Fernando Alonso sa det självklara att "säkerheten måste komma först" och det var nästan som om han drev med kritikerna när han jämförde med att förarna i Formel 1 en gång i tiden inte hade säkerhetsbälten. 

- Om detta är ett säkerhetssystem som hade kunnat rädda liv i olyckor som hänt genom åren och vi hade kunnat gå tillbaka i tiden och införa det, hade vi inte gjort det då? Säkerhet är det första och enda vi ska prata om, sa Alonso.

Han fick medhåll av Marcus Ericsson:

- Det kanske inte är så snyggt, men det får man styla till och det måste komma i andra hand. Får vi förare någonting i huvudet ute på banan, då är det kört. Det är klart att säkerheten måste vara nummer 1.

Max Verstappen och Kevin Magnusen är däremot två förare som håller med Niki Lauda.

Magnusen menar att Halo är att gå för långt i säkerhetsarbetet.

- Det måste finnas en gräns för när säkerheten tar bort spänningen. en anledning till att Formel 1 är en populär sport är att det finns en fara i sporten. Vi kan alltid göra det mer säkrare, vi kan ha 80 km/h som maxfart och då är alla helt säkra, men då blir det väldigt tråkigt. Vi borde kunna hitta ett smartare sätt att öka säkerheten än Halo.

***

Allt tyder på att Marcus Ericsson kör för Sauber även nästa säsong även om han precis som han själv påpekat "måste blir bli snabbare" och sätta sin unge stallkamrat Pascal Wehrlein på plats under andra halvan av säsongen.

Att Ericsson bara varit snabbare i två av de åtta kval som han och Wehrlein kört mot varandra är inte bra för svensken. Inte heller att det är Wehrlein som tagit poäng i två race i år, jämfört med Ericssons som bäst två elfteplatser.

Men vi kommer få se mer av Ericssons tjuriga vinnarskalle framöver.

Jag har träffat honom i samband med Formel 1-lopp tidigare, men aldrig sett honom så beslutsam och laddad som här i Budapest.

Sedan finns den där passionen där också, egenskapen som tog honom till Formel 1.

Som när jag undrade om träning ibland kan vara tröttsamt, att man helst vill tävla.

- Vi kör inte så ofta. Så jag tycker väldigt mycket om att träna också. Varje gång jag sätter mig i bilen. Det är en sådan körglädje...

Lördag är det dags för kval.

Jag räknar med att Ericsson kommer vara snabbare än Wehrlein.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag