Maria Sjarapova poserar i sin porsche. Foto: I-Images / (C) I-IMAGES / BULLS V0014FFYMaria Sjarapova poserar i sin porsche. Foto: I-Images / (C) I-IMAGES / BULLS V0014FFY
Maria Sjarapova poserar i sin porsche. Foto: I-Images / (C) I-IMAGES / BULLS V0014FFY
Foto: Damian Dovarganes / APFoto: Damian Dovarganes / AP
 Foto: Damian Dovarganes / AP
Linus Sunnervik

Det väcker en otrolig avsmak

Publicerad

Maria Sjarapova är inte bara unik som tennisspelare.

Få andra elitidrottare har lyckats komma ur en lång dopingavstängning som en vinnare.

Och även om ryskan är smartare än många andra väcker den kommersiella karusellen runt hela hennes persona en otrolig avsmak.

Hur mycket är starkt varumärke värt?

Går det rentav att köpa sig till framgång?

I dag ska Maria Sjarapova göra comeback, med hjälp av en gratisbiljett in i Stuttgarts WTA-turnering, efter en 15 månader lång dopingavstängning.

Det är en avstängning som hade ödelagt många karriärer sportsligt och kommersiellt, men Maria Sjarapova har lyckats med något nästan unikt: hon har kommit ut som en vinnare.

Sjarapova tog kommandot över dopinghistorian direkt och har skrivit sin egen berättelse. I stället för att bli avslöjad och lägga locket på, så presenterade hon själv nyheten med ett skickligt förberett tal, bedyrade att allting var misstag och hyllades för att stå upp rakryggad.

 

Hon stängdes av i två år av internationella tennisförbundet, förlorade sina sponsorer – men överklagade till Idrottens skiljedomstol.

Och parallellt har hela den kommersiella maskinen Sjarapova med godisföretaget Sugarpova, lyxmiddagar och celebra invigningar rullat på, till synes oberörd av vad som faktiskt har hänt. Ryskan har använt sina sociala medier – med femton miljoner följare – för att berätta om alla sina projekt: hon har föreläst på Harvard, skrivit sin självbiografi, dejtat, festat och tränat.

Den 4 oktober 2016 förändrades allt.

 

Idrottens skiljedomstol förkortade avstängningen från två år till 15 månader.

Stora delar av tennisvärlden rasade över den förkortade avstängningen.

Tennisjätten Head – som sponsrar Sjarapova – gick ut och gratulerade henne: ”Vi är stolta över att ha stått bredvid Maria för de rätta sakerna under den här svåra tiden”.

Den förkortade avstängningen räddade kanske hennes karriär.

Sponsorerna flockades återigen kring Sjarapova. Hon använde ”beviset” på att en oberoende domstol inte ansåg att hon dopat sig medvetet som ännu ett kapitel i sin egen historia – där hon hade fått rätt och vunnit.

Sen började den sportsliga charmoffensiven. Via sina sociala medier bombade Sjarapova ut bilder där hon poserade bredvid Porsche-bilar. Bilföretaget stod längst fram i skyltfönstret i världens mest bevakade idrottskvinnas guldkantade reklamaffär.

Tjänster och gentjänster.

Porsche Tennis grand prix förklarade att man var stolta över att ge Sjarapova ett wild card till turneringen i Stuttgart, som startade den här veckan.

Jag lägger ingen värdering i Sjarapovas skickligt utarbetade mediestrategi genom hela dopinghistorian. Men jag mår genuint illa av den kommersiella karusellen och av det faktum att rätt reklamplats kan ge sportsliga fördelar som – om det hade varit en sämre spelare – hade varit otänkbar.

Dopad eller inte – Sjarapova är en given kassako för turneringarna.

Inte minst efter att Serena Williams har ställt in säsongen för att hon ska bli mamma, när Victoria Azarenka redan är mammaledig, Petra Kvitova återhämtar sig efter en knivattack och blivande stjärnor som Eugenie Bouchard inte lever upp till förväntningarna.

Därför blir det spännande att se om Franska Öppna faller för frestelsen att bjuda in en orankad Maria Sjarapova till världens finaste grusturnering i maj.

Hennes medspelare och konkurrenter är överens: hon borde ha fått starta om från början, med nollranking och utan några gratisplatser i form av wild cards.

Och – om vi ändå ska vara cyniska – så är Sjarapovas deltagande i Stuttgart hennes kanske enda PR-mässiga snedsteg. I en perfekt värld hade hon tackat nej till de wild cards hon erbjudits och i stället valt att kämpa sig tillbaka den långa vägen utan några gratisbiljetter.

Då hade hon vunnit sina konkurrenters och tennisvärldens genuina respekt.

Nu tog hon genvägen – och jag är inte säker på vilket mottagande hon kommer få om hon vinner i Stuttgart.

 

 

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag